کشف یک کانی فرازمینی در شهاب‌سنگ که تاکنون نمونه آن در زمین دیده نشده است

یک کانی فرازمینی که تاکنون نمونه آن در زمین دیده نشده از داخل شهاب‌سنگی که نزدیک به ۷۰ سال پیش پیدا شده بود، کشف شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، طبق مطالعه جدیدی که نخستین بار توسط سایت خبری استرالیایی The Age منتشر شده است، این کانی به طور طبیعی در سیاره ما ساخته نمی‌شود و فقط به صورت مصنوعی توسط انسان ساخته می‌شود.

شهاب سنگ ودربورن (Wedderburn) اولین بار در سال ۱۹۵۱ در نزدیکی شهر ودربورن در ویکتوریای استرالیا کشف شد و اکنون در موزه ویکتوریا نگهداری می‌شود. بنا به گفته مجموعه موزه ویکتوریا هنگامی که این شهاب‌سنگ برای اولین بار پیدا شد به اندازه یک لیمو بود و ۲۱۰ گرم وزن داشت. از زمان کشف این سنگ فضایی محققان سراسر جهان مشغول مطالعه برش هایی از آن بودند تا بدانند از چه ساخته شده و از کجا آمده است.

سال گذشته محققان پژوهشگاه فناوری کالیفرنیا آخرین مطالعه را روی آن انجام دادند. آنها با استفاده از میکروسکوپ پرتو الکترونی (electron-beam microscope) و کاوشگر الکترونی (electron probe) تکه‌ای از سنگ فضایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند که در نتیجه این بررسی کانی بسیار کمیاب و بی‌نامی که هرگز در سیاره ما به صورت طبیعی شکل نمی‌گیرد را کشف کردند.

بیشتر بخوانید: شهاب‌سنگ ۱۰۰ هزار دلاری که ۳۰ سال برای نگه داشتن در استفاده می‌شد

این کانی از الگوی خاصی از اتم‌های آهن و کربن ساخته شده است. محققان آن را ادسکاتیت (edscottite) نامگذاری کردند که از نام ادوارد آر.دی اسکات (Edward R.D. Scott) کیهان شیمیدان دانشگاه هاوایی گرفته شده است. به گفته چی ما (Chi Ma) کانی شناس دانشگاه کلتک و نویسنده مقاله، اسکات اولین کسی بود که این کانی را در شهاب‌سنگ کشف و ترکیب شیمیایی آن را در اوایل دهه ۱۹۷۰ تعیین کرد، اما او نتوانست ساختار بلوری آن را تعیین کند.

کشف-کانی-فرازمینی-از-یک-شهاب‌سنگ

یک کانی توسط ترکیب شیمیایی و ساختار بلوری آن تعریف می‌شود. به عنوان مثال، الماس و گرافیت هر دو از کربن تشکیل شده‌اند اما ساختار بلوری متفاوتی دارند. در این مطالعه چی ما و تیمش ساختار بلوری این ماده معدنی را کشف کرده و آن را به عنوان یک کانی جدید به ثبت رساندند.

منشأ شهاب‌سنگ ودربورن احتمالا مربوط به یک سیارک است که از مسیر خود منحرف و با زمین برخورد کرده است. این سیارک نیز احتمالاً باقیمانده یک سیاره است که در منظومه شمسی اولیه به سایر اشیاء آسمانی برخورد کرده است. به گفته چی ما کانی ادسکاتیت هنگامی شکل می‌گیرد که یک شهاب‌سنگ غنی از آهن-نیکل، مانند شهاب‌سنگ ودربورن به آرامی سرد شود.

ما در ادامه می‌گوید: هر ماده معدنی داستان خاص خود را برای تعریف کردن دارد. هر کانی فرازمینی یک محیط شکل‌گیری متمایز را نشان می‌دهد و می‌تواند بینش‌هایی در مورد فرآیندهای فعال در سحابی‌های خورشیدی، سیارک‌ها، ماه و مریخ به ما ارائه دهد. 

بیشتر بخوانید: کشف راز تکامل منظومه شمسی با مطالعه قدیمی‌ترین شهاب‌سنگ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.