بزرگ‌ترین انقراض تاریخ زمین ۲ میلیارد سال پیش رخ داده است

شواهد به دست آمده از سنگ‌های قدیمی در کانادا نشان می‌دهند که بزرگ‌ترین انقراض زمین در ۲ میلیارد سال گذشته اتفاق افتاده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس‌الرت، احتمالاً قبلاً شنیده‌اید که زمین شاهد پنج انقراض دسته جمعی بوده است. این عدد از شواهد فسیلی به دست آمده است، اما داده‌های جدید نشان می‌دهند که این تصویر از انقراض‌های دسته جمعی کامل نیست. 

شواهدی که از سنگهای قدیمی به دست آمده نشان می‌دهد که قدیمی‌ترین انقراض در تاریخ سیاره ما بیش از ۲ میلیارد سال پیش و در بین جانداران تک سلولی رخ داده است. براساس تجزیه و تحلیلی که اخیراً انجام شده این رویداد مرگبار به مراتب بزرگتر از هر گونه انقراض شناخته شده است که پس از آن اتفاق افتاده، حتی انقراض دایناسورها.

مالکوم هوچسکیس (Malcolm Hodgskiss) زمین شناس دانشگاه استنفورد می‌گوید: این نشان می‌دهد که حتی هنگامی که زیست روی کره زمین به صورت میکروبی بود، می‌توان انتظار یک واقعه عظیم مرگ‌آور را داشت که شواهد فسیلی آن ثبت نشده است.

محققان از این دوران با نام جشن و قحطی یاد می‌کنند، دورانی که قبل از ظهور زندگی پیچیده و بسیار فراتر از سوابق فسیلی است. ۲٫۴ میلیارد سال پیش اکسیژن در اتمسفر زمین کمیاب بود و در مواد معدنی موجود در اقیانوس‌ها به دام افتاده بود. سپس سیانوباکتری‌ها (cyanobacteria) پا به عرصه گذاشتند، این میکروارگانیسم‌های کوچک دریایی توانایی فتوسنتز داشتند و با استفاده از نور خورشید اکسیژن اتمسفر زمین را تولید کردند.

رویداد بزرگ اکسیداسیون (GOE) زمان جشن و شادمانی بود زیرا زندگی شکوفا و متنوع، گسترش یافت. اما بعداً به دلایلی با سرانجامی ناگهانی و فاجعه‌آمیز به پایان رسید. دانشمندان دانشگاه استنفورد برای فهمیدن علت این رخداد به نوعی کانی با نام باریت (barite) روی آوردند که در جزایر بلچر (Belcher) کانادا یافت می‌شود.

محققان با اندازه‌گیری ایزوتوپ‌های اکسیژن، گوگرد و باریم که در سنگ‌های باریت وجود داشت، ایزوتوپ‌های اکسیژن منفی را مشاهده کردند که اندکی پس از رویداد بزرگ اکسیداسیون یعنی حدود ۲٫۰۵ میلیارد سال پیش رخ داده است. این رخداد نیاز به کاهش سریع در تولیدات باکتری‌ها دارد، که به طور بالقوه تا ۲۰۰ برابر کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: کشف علت بزرگترین انقراض تاریخ زمین

پژوهشگران معتقدند که چنین سقوط عظیمی احتمالاً به دلیل عدم وجود مواد مغذی مهم مانند فسفر که عامل مهمی در توزیع و گسترش سیانوباکتری‌ها است، ایجاد شده است. کاهش تولیدات باکتری‌ها با کاهش زیاد مواد مغذی موجود در زیست کره حاصل شد که در نتیجه به مدت ۱ میلیارد سال سبب کاهش تولید پایدار در رویداد بزرگ اکسیداسیون در مقایسه با شرایط امروزی شد.

این یافته‌ها نظریه جهش اکسیژن (oxygen overshoot) را تایید می‌کنند، که نشان می‌دهد پس از اینکه اولین میکروارگانیسم‌های تولید کننده اکسیژن در اقیانوس‌ها شروع به شکوفایی کردند آنها به یک نقطه اوج و بحرانی رسیدند که در آن اقیانوس‌ها نمی‌توانستند مواد مغذی لازم برای فعالیت آنها را تامین کنند، در نتیجه این امر منجر به کاهش اکسیژن اتمسفر زمین شد.

داده‌های جدید این ایده را که قحطی مواد مغذی با سطح اکسیژن اتمسفر مرتبط است را تقویت می‌کنند. پیتر کراکفورد (Peter Crockford) ژئوشیمی‌دان موسسه علوم ویزمن و دانشگاه پرینستون می‌گوید: برخی از این تخمین‌های میزان اکسیژن به میکروارگانیسم‌های زیادی نیاز دارند که در گذشته در اقیانوس‌ها زندگی می‌کردند.

اگر تحقیقات این تیم صحت داشته باشد، این حادثه مرگبار که ۲ میلیارد سال پیش میکروارگانیسم‌ها را تحت تأثیر قرار داده جزو مهمترین تغییرات حیاتی در طول تاریخ زمین است.

بیشتر بخوانید: انفجار آتش‌فشان عامل بزرگترین انقراض گروهی در تاریخ زمین

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.