انفجار آتش‌فشان عامل بزرگترین انقراض گروهی در تاریخ زمین

انقراض گروهی که ۲۵۰ میلیون سال پیش رخ داد و زندگی در زمین را نابود کرد در نتیجه انفجار آتش‌فشانی عظیمی بود که پیش از حکمرانی دایناسورها بر کره خاکی رخ‌داده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیچر، فوران انبوه ماگمایی و آزاد سازی ذرات و گازهای آن به جو زمین ممکن است منجر به تغییرات اقلیمی و تخریب محسوس در محیط زیست شود، از جمله تولید باران اسیدی، اسیدی شدن اقیانوسها و از بین بردن لایه اوزون، که به طور بالقوه باعث فروپاشی بایوسفر می شود.

بزرگترین انقراض گروهی ثبت شده در تاریخ زمین حتی قوی‌تر از آنچه که باعث انقراض دایناسورها در ۶۵ میلیون سال پیش شد، در انتهای پرمین رخ داده است که به انقراض پرمین-تریاس Permian-Triassic مشهور است. این رخداد ۲۵۰ میلیون سال پیش رخ‌داده که بزرگ‌ترین آن‌ها فوران بازالتهای سیبری (Siberian Flood Basalts) است که ۹۶ درصد از گونه‌های دریایی و ۷۰ درصد از گونه‌های زمینی را منقرض کرد (بیشتر بخوانید: عامل انقراض دایناسورها قاتل سلولهای سرطانی)

انفجار آتش‌فشان عامل بزرگترین انقراض گروهی در تاریخ زمین

پژوهشگران ترکیبات هالوژنی لیتوسفر قاره ای گوشته را قبل و بعد از فوران بازالت های سیبری بررسی کردند که نشان می دهد میزان ترکیبات هالوژنی اتمسفر پس از این رویداد ۷۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این آنها معتقدند این رخداد در طول یک‌میلیون سال باعث مرگ لایه اوزن شده و بیش از ۱۰ میلیون سال هم طول کشیده تا حیات مجدداً به زمین برگردد.

مایکل برادلی محققی که در این زمینه مقاله نوشته است می‌گوید: میزان تخریب و نابودی توسط فوران بازالت های سیبری بسیار بیشتر ازحد تصور بوده و این مقیاس از انقراض توسط این پدیده باعث انفجارها و فوران‌های دیگر در زمین شده است که باعث ارسال حجم عظیمی از هالوژن‌ها ازجمله کلرید، برومین و ایودین (ید) به جو زمین در طول یک‌میلیون سال شده است و بعدا ۱۰ میلیون سال طول کشیده تا مجددا زمین به حالت قبل بازگردد.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.