کشف راز محل قرارگیری مجسمه های موایی در جزیره راپانویی

براساس یک تحقیق صورت گرفته باستان شناسان ادعا می‌کنند که راز مجسمه‌های بزرگ موایی و بخصوص علت قرارگیری مجسمه‌ها در محل کنونی را کشف کرده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تک تایمز، جزایر ایستر (Easter Island’s) که مردم بومی آن را راپانویی (Rapanui) مینامند حدود ۱۰۰۰ مجسمه شبه انسان دارند که در قرن ۱۳ میلادی ساخته شده و این جزیره در قرن ۱۸ میلادی توسط اروپاییها کشف شد. هدف از ساخت این مجسمه ها برای باستان شناسان همواره یک معما بوده است.

اما بنابر یک تحقیق تازه که ۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ در نشریه پلاس وان (PLOS One) منتشر شده است ادعا شده که این مجسمه ها جهت آبهای آشامیدنی را نشان میدهند. محققان معتقدند که محل قرارگیری این سازههای عظیم الجثه آهو (ahu) که موایی نیز نامیده میشوند، به نیازهای اساسی جامعه برای بقا گره‌خورده است. 

مجسمههای غول پیکر که به طور معمول در نزدیکی منابع آب شیرین قرار دارند، این ایده را مطرح می‌کنند که ساخت و ساز آنها با منابع موجود متصل است.

بیشتر بخوانید: جزیره راپانویی و مجسمه‌های اسرارآمیز موایی

یکی از نویسندگان این مقاله پروفسور کارل لیپو (Carl Lipo) از دانشگاه بینگامتون در نیویورک میگوید: آنچه درباره محل قرارگیری مجسمهها مهم است، این است که مکان آنها یک محل آیینی عجیب نیست. تیم پروفسور لیپو تعداد ۹۳ مجسمه را مورد آزمایش قرار دادند. آنها بر سه شرط ماهیگیری، آب آشامیدنی و زمین کشاورزی تمرکز داشتند. این منابع در یک جزیره حیاتی هستند بخصوص هنگامی که کمبود آب شیرین وجود دارد. 

محققان دریافتند که مجسمهها با سفره آبهای زیرزمینی و همچنین محلهای آبهای زیرزمینی آشامیدنی که به اقیانوس رسیده و احتمالا نوشیدنی هستند، مرتبط میباشند. علاوه بر این محققان در هر منطقه که مجسمههای غول پیکر وجود داشت مقدار زیادی آب شیرین دیدند. به گفته این تیم تحقیقاتی اندازه مجسمه های موایی و آهو میتواند مقدار و کیفیت آب را در آن منطقه نشان دهد. 

بیشتر بخوانید: بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.