کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین دایناسور ژوراسیک از کوههای آلپ

محققان ایتالیایی موفق شدند فسیل دایناسور مربوط به اوایل ژوراسیک را که قدیمی ترین و بزرگترین دایناسور در آن زمان بوده را تعیین جنس و نام گذاری کنند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از sciencedaily، دایناسورهای اوایل ژوراسیک کوچک و نادر بودند. سالتریووناتور زانلی (Saltriovenator zanellai) که به تازگی کشف و نامگذاری شده بزرگترین دایناسور اوایل ژوراسیک بود. این نمونه منحصر به فرد همچنین اولین دایناسور ژوراسیک در ایتالیا است که به طور تصادفی در سال ۱۹۹۶ توسط یک فسیل شناس آماتور در یک معدنی در نزدیکی سالتریو (Saltrio) حدود ۸۰ کیلومتری میلان کشف شد.

بسیاری از استخوانهای سالتریووناتور دارای نشانه های تغذیه توسط بی مهرگان دریایی هستند که اولین مورد در نوع خود است و نشان می دهد که لاشه دایناسور در یک حوضه دریایی غرق شده و پس از آن و به مدت طولانی قبل از دفن در کف دریا باقیمانده است.

کشف قدیمی ترین و بزرگترین دایناسور از کوههای آلپ

کریستیانو دال ساسو (Cristiano Dal Sasso) از موزه تاریخی طبیعی میلان می گوید: سالتریووناتور ویژگی های آناتومیکی و اجدادی پیشرفته نشان می دهد که در دایناسورها چهار انگشتی مانند دیلوفوساریدس (dilophosaurids) و سرتاساریناس (ceratosaurians) و دایناسورهای سه انگشتی مانند آلوساریدس (allosaurids) دیده میشود. 

سیمون ماگانوسو (Simone Maganuco) یکی دیگر از نویسندگان این مقاله میگوید: تجزیه و تحلیلهای دیرینه شناختی نشان میدهد که سالتریووناتور نابالغ و در حال رشد بود، بنابراین اندازه آن قابل توجه برآورد می شود.

نژاد تکاملی دایناسورهای گیاهخوار و درنده که شامل گونههای بزرگتری بودند به ۲۰۰ میلیون سال پیش بر میگردد. تکامل دست پرندگان از اجداد دایناسورشان هنوز به شدت مورد بحث است. سالتریووناتور جای خالی تکامل دایناسورهای چهار انگشتی را در درخت تکاملی به خوبی پر میکند. دایناسورهای شکارچی به تدریج انگشتان کوچک خود را از دست دادند و  دست سه انگشتی را که در بال مرغ ها دیده می شود را به دست آوردند.

 

بیشتر بخوانید: تاریخچه دایناسورها از ظهور تا انقراض

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.