کشف میکروب ۳ میلیارد ساله

دانشمندان میکروب‌ های ۳/۲۲ میلیارد ساله‌ای در جنوب آفریقا پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد حیات ۵۰۰ میلیون سال زودتر از آنچه فکر می‌کردیم روی زمین وجود داشته است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، محققان موفق به کشف اولین نشانه‌های حیات در خاک سیاره زمین شدند. قدمت این آثار فسیلی به جا مانده از زندگی میکروبی به ۳/۲۲ میلیارد سال قبل بازمی‌گردد. این فسیل در منطقه گرین‌استون بلت در آفریقای جنوبی کشف شده است.

دانشمندان تاکنون گمان می‌کردند که ارگانیسم‌های اولیه از اقیانوس‌ها پا به خشکی گذاشتند چراکه در آن دوره قسمت وسیعی از زمین را اقیانوس‌ها پوشانده بودند. اولین ابرقاره ۲/۷ میلیارد سال پیش به وجود آمد. حالا شواهد تازه کشف‌شده نشان می‌دهد که حیات ۵۰۰ میلیون سال قبل‌تر از آنچه دانشمندان فکر می‌کردند، در خاک کره زمین وجود داشته است.

زمین سه میلیارد پیش یک جهان آبی با اتمسفری غنی از متان بود. به همین دلیل باکتری‌هایی که از اکسیژن تعذیه می‌کردند در نزدیکی دریچه‌های میکروسکوپی کف دریا انباشته می‌شدند (بیشتر بخوانید: کشف اکسیژن ۱/۴ میلیارد ساله در زمین).

وقتی که خشکی‌ها شروع به بیرون آمدن از دریا کردند، بخش‌هایی از بستر دریا نیز به سطح زمین آمدند. کنورلند اولین ابرقاره‌ای است که از ۲/۷ میلیارد سال پیش از دریا سربرآورد. دانشمندان تا پیش از این گمان می‌کردند قدمت اولین میکروب‌های خشکی به این دوره بازمی‌گردد.

اما محققان موفق به کشف آثاری فسیلی از حیات میکروبی در آفریقای جنوبی شدند که قدمت آنها به ۳/۲۲ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد. دانشمندان سال گذشته نیز آثاری فسیلی از میکروب‌ها در مناطق آتشفشانی غرب استرالیا کشف کردند که قدمت آنها به ۳/۵ میلیارد سال پیش بازمی‌گردد.

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.