کشف فسیل کوسه ماقبل تاریخ با دندان‌های شبیه اره برقی

دیرینه شناسان یک فسیل مربوط به کوسه ماقبل تاریخ با دندان‌های اره‌ای دایره‌ای شکل در روسیه کشف کرده‌اند که احتمالاً جد منقرض شده کوسه روح امروزی است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این فسیل کمیاب با دندان‌های شبیه اره برقی که در روسیه کشف شده مربوط به هیولای دریایی ماقبل تاریخ با نام هیکوپریون (Helicoprion) است که در دوره پرمین تا تریاس (حدود ۲۷۰ میلیون سال پیش) می‌زیست. دانشمندان احتمال می‌دهند که این هیولای دریایی اجداد کوسه روح (ghostshark) امروزی است.

بدن هیکوپریون به جای استخوان از غضروف تشکیل شده بود، به همین علت فقط فسیل دندان‌های آن یافت می‌شود. این فسیل در معدن زغال سنگ ولگاگراد (Volgograd) در جنوب روسیه کشف شده است. حدود ۲۷۰ میلیون سال قبل هلیکوپتریون با ۴٫۵ متر طول، بزرگترین شکارچی اقیانوس‌ها بود.

پروفسور ایگور نوویکوف (Igor Novikov) از موسسه دیرینه شناسی مسکو گفت: دندان‌های دایره‌ای یا اره‌ای شکل یکی از اسرارآمیزترین فسیل‌های اواخر دوران پالئوزوئیک است. وی در ادامه می‌گوید: این مجموعه دارای دندان‌های تیز تیغه‌ای شکل با ریشه مارپیچی مشترک و تعداد بیشماری دندان است. تیزی دندان‌ها هنگام بسته شدن فک بیشتر می‌شد زیرا آنها به جلو چرخیده و به جانور اجازه می‌دادند تا به طور موثر با سطح بدن طعمه در تعامل باشد.

در انقراض پرمین-تریاس یکی از بزرگ‌ترین انقراض‌های دسته جمعی زمین است که در آن همزمان با هلیکوپریون حدود ۹۶ درصد از گونه‌های زمین نیز منقرض شدند (کشف علت بزرگترین انقراض تاریخ زمین). فسیل هلیکوپریون برای اولین بار توسط دانشمند روسی الکساندر کارپینسکی (Alexander Karpinsky) در سال ۱۸۹۹ در نزدیکی کراسنوفیمسک (Krasnoufimsk) کشف شد.

فسیل این کوسه به مدت طولانی برای دانشمندان معما بود و آنها تصور می‌کردند که زائده‌‌ای شبیه به خرطوم فیل است. ولی اکنون ثابت شده که این دندان‌ها مربوط به فک پایین هلیکوپریون هستند. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.