احتمالا یک دنباله‌دار باعث تکامل اجداد انسانها شده

حدود ۵۶ میلیون سال پیش، احتمالا به علت برخورد یک دنباله‌دار زمین یکی از گرم شدن های عجیب خود را در تاریخ ۴.۵ میلیارد ساله‌اش تجربه کرد. به خاطر این برخورد دمای هوا تا ۸ درجه سانتی گراد افزایش یافته و تقریبا هیچ یخی در سیاره باقی نماند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، در طی این دوره گرما، اولین نخستین های واقعی پدید آمدند، و مسیری را طی کردند که در نهایت منجر به تکامل انسان شد. حال، زمین شناسان می گویند، شواهدی یافته اند که نشان می دهد، شاید تاثیر یک دنباله‌دار اسرار آمیز می توانسته دلیل این رویداد بسیار مهم بوده باشد.

حدود ۵۶ میلیون سال پیش چیزی باعث بالا رفتن ناگهانی و شدید دمای زمین شده بود که حداکثر حرارتی پالئوسن-ائوسن (PETM) نامیده می شود، این رویداد از پایان عصر پالئوسن و آغاز ائوسن ادامه داشته که تا حدود ۳۳.۹ میلیون سال پیش نیز ادامه داشته است.

بسیاری از کارشناسان، PETM را به عنوان بهترین قیاس دیرینه برای تغییرات آب و هوایی مدرن در نظر می گیرند، چرا که در این دوره، سطح دی اکسید کربن در جو به سرعت در حال افزایش بوده و درجه حرارت سراسر زمین از ۵ تا ۸ درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

دمای سطح دریا در مناطق استوایی تا ۳۵ درجه سانتی گراد افزایش یافته، و دمای بستر دریا هم ۱۰ درجه سانتی گراد نسبت به امروز، بیشتر بوده است. با وجود اقیانوس های اسیدی، پرمافراست های ذوب شده و آتش گرفتن جنگل ها، حیات برای مقابله با شرایط جدید تکامل یافته است.

بسیاری از پستانداران زمین مجبور شده اند جنگل ها و دشت های باز را رها کنند که به آنها امکان بزرگتر شدن را داد. این پستانداران اساس کرگدن ها، اسب ها، خوک ها شترها و اسب های آبی مدرن امروزی را تشکیل دادند. به نظر می رسد، اجداد نهنگ ها، در همین زمان در دریاها ظاهر شده باشند، و پستانداران جفت دار با بدن های بزرگتر و مغز بزرگتر از همیشه، شروع به ظاهر شدن در شواهد فسیلی کرده اند.

اولین نخستین های واقعی هم در این دوره تکامل یافته اند، این نخستین ها دارای توانایی برای درک اشیا و بالا رفتن از شاخه ها و درختان بوده اند، چیزی که میلیون سال بعد به عنوان بستگان میمون از آنها یاد شده است. اما با وجود این که PETM اهمیت زیادی در تاریخ زمین داشته، دلیل چنین رخدادی هنوز هم به عنوان یکی از بزرگترین اسرار زمین شناسی باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: کشف راز تکامل منظومه شمسی با مطالعه قدیمی ترین شهاب سنگ

حال تیمی از زمین شناسان گمان می کنند، تاثیر یک دنباله‌دار کوچک می توانسته، دلیل گرم شدن دمای کره زمین بوده باشد. این محققان می گویند، شواهدی از گوی های شیشه ای میکروسکوپی از سواحل شرق آمریکا در اختیار دارند که از این فرضیه حمایت می کند.

در واقع، همانطوری که یک سنگ فضایی منجر به پایان یافتن حیات بسیاری از دایناسورها شده، ۱۰ میلیون سال بعد، رویدادی مشابه می توانسته، منجر به تکامل گونه های بیشمار جانوری و گیاهی گرما دوست شده باشد. شالر و تیمش می گویند گوی های شیشه ای یافت شده در سه محل در دشت های ساحلی اقیانوس اطلس، با شرایط فرازمینی مرتبط بوده و برای چندین دهه مخفی بوده اند.

پولس ووزِن از نشریه ساینس، می گوید: این گوی ها شبیه میکروتکتیت ها بوده که پس از برخورد یک دنباله‌دار و یا سیارک به زمین باقی مانده اند. این یافته برای تیم شگفت آور بود؛ چرا که این رسوبات در گذشته چندین بار مورد مطالعه قرار گرفته بودند. این گوی ها معمولا به فوران های آتشفشانی مرتبط بوده است، چیزی که یکی از فرضیه های پیشرو در مورد دلیل وقوع PETM است.

اما این تیم می گوید، محتوای آب این میکروتکتیت ها کمتر از ۰.۰۳ درصد است، که میزان بسیار پایین تری از چیزی است که در میکروتکتیت های آتشفشانی یافته می شود،  این گوی ها همچنین دارای ذراتی از شیشه کوارتز هستند که از مشخصات تاثیر گرما است. آنها همچنین دریافتند سه هسته رسوبی  PETM حاوی خوشه های بزرگ ذغال چوب است که نشان از تاثیر آتش سوزی دارد.

این محققان در یکی از مقالات خود نوشته اند: ما نتیجه می گیریم که احتمالا ناهنجاری های حرارتی و برخورد ذرات، منجر به گسترش آتش سوزی شده است. شواهدی که قبلا از دیگر بخش های پالئوسن-ائوسن نیز در سطح جهانی به ثبت رسید است.

بیشتر بخوانید: شهاب‌سنگ‌ها آب، کربن و مواد فرار را به زمین آورده‌اند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.