مثلث اسرارآمیز برمودا

مثلث برمودا منطقه‌ای اسرارآمیز از اقیانوس اطلس شمالی است که در میان میامی، برمودا و پورتوریکو قرار داشته و ناحیه‌ای به مساحت ۱٬۳۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع تا ۳٬۹۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع را دربر می‌گیرد.

این منطقه به مثلث شیطان هم معروف است که تاکنون بیش از ۵۰ کشتی و ۲۱ هواپیما به طور مرموزی در این منطقه ناپدید شده یا از بین رفته‌‌اند. این ناحیه یکی از پر رفت‌ و آمدترین مسیرهای دریایی بوده و روزانه کشتی‌های زیادی از اروپا، آمریکا و جزایر کارائیب در آن منطقه رفت‌ و آمد می‌کنند.برخی‌ها ناپدید شدن کشتی ها و هواپیماها را به عوامل فرازمینی و متافیزیک نسبت می دهند. نخستین ادعای ناپدیدشدن در مثلث برمودا را ادوارد ون وینکل در سال ۱۹۵۰ در مجلهٔ میامی هرالد گزارش کرد. 

دو سال بعد، مجلهٔ فیت یک مقاله‌ کوتاه با عنوان رمز و رازهای دریا پشت درهای ما هستند منتشر کرد. در این مقاله دربارهٔ از دست دادن بسیاری از هواپیماها و کشتی‌ها از جمله پرواز ۱۹ (پنج فروند بمب افکن TBF Avenger که در ۵ دسامبر ۱۹۴۵ به طرز مرموزی بر فراز مثلث برمودا ناپدید شدند.) به‌طور جامع صحبت شده‌ است.

در آوریل ۱۹۶۲، مجلهٔ لژیون آمریکایی ادعا کرد که نکتهٔ مهمی در پرواز ۱۹ وجود داشته‌ است. در این مقاله آمده بود که فرماندهٔ مأموریت گفته‌: ما در حال ورود به آب‌های سفید هستیم (در حالیکه آب اقیانوس رنگی شبیه به سبز دارد) و هیچ چیز خوب به نظر نمی‌رسد، ما نمی‌دانیم که در کجا هستیم. حتی شایعه شد که پرواز ۱۹ به مریخ فرستاده شده‌ است. این مقاله برای نخستین بار نشان داد که مردم وقایع و رخدادهای این منطقه را دنبال می‌کنند.

در فوریه ۱۹۶۴، وینسنت گادیس در مجلهٔ ارگزوا در مقاله‌ای به نام مثلث برمودا قاتل است دربارهٔ پرواز ۱۹ و دیگر رخدادهای این منطقه نوشت. سالهای بعد گادیس مقالهٔ خود را تا جایی گسترش داد که تبدیل به یک کتاب شد. دیوید کخ پژوهشگر دانشگاه ایالتی آریزونا و نویسندهٔ کتاب راز مثلث برمودا در سال ۱۹۷۵ ادعا کرد راه‌ حلی در این‌ مورد پیدا کرده‌ است. او اظهار داشت که نوشته‌های گادیس و دیگر نویسندگان دربارهٔ این پدیده بیش از حد اغراق‌ آمیز بوده‌ است. 

مثلث اسرارآمیز برمودا

دیوید کخ با پژوهش‌های خود، اشتباهات و تناقصات بسیاری در اظهارات چارلز برلیتز و شاهدان عینی و بازماندگان کشف کرد، وی اطلاعات زیادی از کشتی‌های بادبانی و ناپدید شدن آن‌ها کشف کرد. مجموع پژوهش‌های کخ عبارتند از: کشتی‌ها و هواپیماها که بزرگتر از بقیه بودند گرفتار طوفان گرمسیری گشته و تعدادی از آن‌ها ناپدید شدند.

برخی اطلاعات موجود در پژوهش‌های دیگر اغراق‌آمیز بود، به عنوان مثال: کشتی ناپدید می‌شد و اما پرسش نامشخص این‌ جاست که چرا برخی از هواپیماها به سختی خود را به بندر رساندند و گرفتار مثلث برمودا نشدند؟ با توجه به غرق شدن یک نفت‌کش در سال ۱۹۷۲، قطعاتی از بقایای آن در خلیج مکزیک پیدا شد. محققان دریافتند که کاپیتان کشتی در دفتر کابین، یک فنجان قهوه را به سختی در دستش فشرده‌ و در همان حال جان داده‌ است.

رخدادهای بسیاری از این منطقه گزارش شده که در اینجا به مهمترین آنها اشاره میشود. کشتی یواس‌اس سایکلوپ (U.S.S. Cyclops (AC-4)) که پس از خروج از جزیرهٔ باربادوس در سال ۱۹۱۸ که به همراه تمام ۳۱۹ خدمه خود ناپدید شد. در سال ۱۹۲۱، پنج قایق بادبانی که دوسال پیش ناپدید شده بودند در کارولینای شمالی پیدا شدند. در آن زمان شایعات زیادی به راه افتاد و احتمال قربانی شدن آن‌ها توسط دزدان دریایی بر سر زبان‌ها افتاد. احتمال می‌رود که این کشتی‌ها یکی از کشتی‌های اس‌اس هویت باشند که در همان زمان ناپدید شدند.

پرواز ۱۹ یکی از پیچیده‌ترین حوادث مثلث برمودا بوده‌ که در این حادثه ۵ فروند هواپیمای نظامی تی‌بی‌ام افینگر ۳ در ۵ دسامبر ۱۹۴۵ برای یک عملیات اکتشافی هم‌زمان به سمت مثلث برمودا به پرواز درآمدند، ساعاتی پس از پرواز ستوان یکم چارلز تیلور با برج مراقبت تماس برقرار کرده و وضعیت خود را به طرز عجیبی تشریح کرد، پس از آن‌که برج مراقبت توصیه کرد تا هواپیماها ۱۸۰ درجه تغییر مسیر دهند تا در جهت فلوریدا قرار گیرد. خلبان برای برج مراقبت توضیح داد که دستگاهی برای تشخیص درجه‌ها و جهت‌ها نداریم و آنها از کار افتاده‌اند. صدای خلبانان ضعیف و ضعیف‌تر شد تا به‌ کلی قطع شده و هواپیماها برای همیشه ناپدید شدند. 

هواپیماهای استار تایگر و استار آریل (BSAA Star Ariel) دو فروند هواپیما از خانوادهٔ سلطنتی آورو تودور پنجم بودند و توسط هواپیمای مسافربری بریتانیا قصد فرود در آمریکای جنوبی را داشتند. کوچکترین خطا در پرواز ممکن بود هر دو هواپیما را نابود کند و آنها را از رسیدن به آمریکای جنوبی باز دارد ولی پس از ورود به مثلث برمودا، هر دو هواپیما به یکباره ناپدید شدند. 

یکی از هواپیماهای مدل داگلاس دی‌سی۳ (Douglas DC-3) و با نام ایربورن ترنسپورت دی‌سی۳ (Airborne Transport DC-3) که در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۹۴۸ در حالی که از سان خوآن پورتوریکو به مقصد میامی در حرکت بود، ناپدید شد و هیچ اثری از هواپیما و ۳۲ نفر سرنشین آن پیدا نشد. 

یک جفت هواپیمای نظامی KC138 در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ از سوی نیروی هوایی آمریکا به پرواز درآمدند. در حالی که هر دو بر فراز اقیانوس اطلس پرواز می‌کردند، به هم برخورد کرده و در اقیانوس سقوط کردند. نکته جالب اینجاست که هنگام سقوط در آب ۲۵۶ کیلومتر با همدیگر فاصله داشتند. 

کونمارا پنجم یک قایق بادبانی سرگردان در اقیانوس اطلس در جنوب برمودا بود که در تاریخ ۲۶ سپتامبر ۱۹۵۵ پیدا شد، تمام خدمهٔ این قایق ناپدید شدند در حالی که قایق سالم بود. در سال ۱۹۵۵ یکی از سنگین‌ترین طوفان‌های اقیانوس اطلس گزارش شد که احتمال می‌رود موجب ناپدید شدن خدمهٔ این قایق بادبانی شده باشد.

نظریههای بسیاری درباره رخدادهای مثلث برمودا گزارش شده در حالی که بسیاری از فرضیه‌ها حامل این پیام بودند که ممکن است در این منطقه ناهنجاری‌های مغناطیسی غیرعادی وجود داشته باشد و هیچ‌گاه نمی‌توان آنها را پیدا کرد. مثلث برمودا نیز دارای قطب شمال مغناطیسی است و دریانوردان این واقعیت را از قرن‌ها پیش متوجه شده بودند. برای مثال: دریانوردان ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۰ بر روی خط ویسکانسین حرکت می‌کردند ولی در نهایت به خلیج مکزیک رسیدند.

یکی دیگر از دلایل علمی این پدیده وجود گلف استریم (Gulf Stream) در اعماق اقیانوس که از خلیج مکزیک سرچشمه می‌گیرد و از راه تنگه فلوریدا به اقیانوس اطلس شمالی جریان پیدا می‌کند. در حقیقت، یک رودخانه در اعماق این اقیانوس قرار دارد که می‌تواند چیزهای شناور را حمل کند، سرعت این جریان دریایی ۹۰۰ کیلومتر در ساعت است. 

یکی دیگر از دلایل علمی این پدیده وجود گاز متان است. آزمایش‌های دانشمندان استرالیایی ثابت کرد که وجود حباب در آب، سبب کاهش چگالی و در نتیجه فرورفتن کشتی در اعماق آب می‌شود. بنابراین فرضیه، گاز متان باعث ایجاد گل‌فشان در مناطق آبی پر از کف می‌شود و کشتی‌ها قدرت شناوری کافی در آب را نخواهند داشت. سازمان زمین‌شناسی آمریکا گفته‌ است که متان در بسیاری از آب‌های جهان از جمله منطقه ریج بلیک، در ساحل جنوب شرقی ایالات متحده آمریکا وجود دارد. با این حال، این سازمان با انتشار مقاله‌ای بیان که رویداد گاز متان در مثلث برمودا ۱۵٬۰۰۰ سال پیش رخ داده‌ است. 

یکی دیگر از دلایل علمی این پدیده، امواج سرکش است که اخیرا پژوهگشرانی از دانشگاه ساتهمپتون با شبیه سازی مثلث برمودا ادعا کردند و توانسته اند راز این منطقه را کشف کنند. بنابه گفته آنها موج‌های بسیار بزرگی با ارتفاع ۳۰۰ متر در این نقطه ایجاد می شوند، که ممکن است علت ناپدید شدن بسیاری از کشتی ها و هواپیماها در داخل آن باشند (راز مثلث برمودا حل شد).

در حالی که هیچ کدام از این نظریه‌ها اثبات نشده‌اند برخیها رخدادهای مثلث برمودا را پدیده‌ای فراطبیعی می‌دانند. یکی از نظریات رایج در این باره فرورفتن شهر کمشده آتلانتیس در دریای بیمینی واقع درجزیره بیمینی است. به قلم افلاطون، مردم آتلانتیس برای فتح آتن سپاهیان بی‌شماری فراهم کردند و زئوس بر آن‌ها طوفانی نازل کرد که قابل تصور نبود. طوفان سبب زمین‌لرزه و سیل‌های شدیدی به مدت یک شبانه روز شد و سرانجام دریا سرزمین آتلانتیس را به زیر خود فروبرده و ناپدید کرد.

استیون اسپیلبرگ با توجه به فیلم علمی-تخیلی برخورد نزدیک از نوع سوم نظریه‌ ربودن ۱۹ انسان توسط بیگانگان و موجودات فضایی را ارائه کرد. بر اساس این داستان موجودات فضایی هواپیماها و کشتی‌ها را ربوده و به کرات خود می‌برند. یکی دیگر از نظریات رایج ورود به دنیایی دیگر است. برخی از دانشمندان ادعا می‌کنند که مثلث برمودا، دریچه‌ای برای گشودن دنیایی دیگر است و هواپیماها و کشتی‌ها وارد آن دنیا می‌شوند. چارلز برلیتز نویسندهٔ کتاب‌های متعددی دربارهٔ پدیده‌های فراطبیعی، این پدیده را نابودی انسان‌ها بدون هیچ توضیحی می‌داند.

بیشتر بخوانید: گمشدگان مشهور مثلث برمودا

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.