دانشمندان صدای ناله یک مومیایی را بازسازی کردند

دانشمندان با اسکن آثار باقیمانده از تارهای صوتی یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله و چاپ ماکت آن، صدای ناله مومیایی را بازسازی کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newatlas، در این روش دانشمندان ابتدا دستگاه صوتی مومیایی را اسکن نموده و سپس ماکت آن را با چاپ سه بعدی ساختند آنها سپس ماکت را به یک حنجره الکترونیکی وصل کردند. صدای حاصل که یک صوت واحد می‌باشد گرچه ممکن است در روز کمی ناامید کننده باشد اما شنیدن آن هنگام کاوش یک مقبره اصلاً جالب نخواهد بود.

همه افراد صدای منحصر به فردی دارند که بیشتر به دلیل تفاوت در اندازه و شکل اجزای مختلف دستگاه صوتی است. اگر ظرافت‌های بخش‌های مختلف دستگاه صوتی را بتوان به صورت مصنوعی بازتولید کرد، از لحاظ تئوریکی صدای هر کسی قابل بازسازی خواهد بود.

در این مطالعه جدید محققان انگلیسی و آلمانی موفق شدند فقط با یک مومیایی ۳۰۰۰ ساله این کار را انجام دهند. این مومیایی که نسیامون (Nesyamun) نام دارد در دوران حیات خود یک روحانی مصری بسیار مشهور بود، و تقریباً حدود ۲۰۰ سال پس از کشف به یکی از تحصیل کرده‌ترین مومیایی‌های جهان تبدیل شد.

به لطف فرآیند مومیایی کردن خوب، بافتهای نرم دستگاه صوتی پس از سه هزار سال به خوبی حفظ شده‌اند. محققان از حنجره و گلوی نسیامون سی تی اسکن تهیه کردند که این امر به آنها امکان اندازه‌گیری ابعاد دستگاه صوتی را داد. از این طریق آنها توانستند یک مدل کامپیوتری سه بعدی از دستگاه صوتی مومیایی ایجاد کرده و سپس ماکت سه بعدی واقعی را چاپ کنند. هنگامی که این ماکت به حنجره مصنوعی متصل شد، که اغلب برای ترکیب گفتار مورد استفاده قرار می‌گیرد، تیم توانست بخشی از صدای نسیامون را تولید کند.

 

هرچند این ناله کوتاه شبیه حرف زدن واقعی نیست اما تنها صدایی است که اکنون نسیامون می‌تواند بسازد. این امر به این دلیل است که شکل دستگاه صوتی او بعد از مرگ تغییر نموده و نمی‌تواند کلمات کامل را تولید کند. متأسفانه این تیم می‌گوید که بازسازی گفتار مومیایی امکان‌پذیر نیست زیرا سایر بافت‌های نرمی مانند زبان و سقف دهان نتوانستند آزمایشات را به خوبی تحمل کنند.

 

بیشتر بخوانید: نحوه کشف مقبره شاه توتان خامون

مطالب مشابه
2 نظر
  1. the son of persia می گوید

    خیلی خیلی باحال بود ایول !
    مرسی بابت انتشار علم و گفتن منبع
    ارادت مند
    فرهان

    1. مدیریت می گوید

      با تشکر از حمایت‌تان

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.