برخورد دهنده بزرگ هادرون برای تعمیر و ارتقا خاموش شد

محققان سازمان تحقیقات هسته ای اروپا یا CERN برخورد دهنده بزرگ هادرون LHC را برای تعمیر و نگهداری به مدت دو ساله خاموش می کنند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از تک تایمز، برخورد دهنده بزرگ هادرون در ژنو سوئیس قرار دارد و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ در ۲ ماموریت به دانشمندان در درک جهان که قبلا برای انسان ناشناخته بود کمک زیادی کرد.

با ارتقاء دوم LHC قادر به انجام آزمایشهای بهتر و قویتری خواهد شد که میتواند دانش بشر را در زمینه فیزیک بنیادی و همچنین جهان گسترش دهد. طبق برنامه ریزی برخورد دهنده تا اوایل سال ۲۰۲۱ آماده به کار خواهد شد.

این دستگاه مجهز به شبکه ای از آشکارسازها و فرستنده های پیشرفته است که میتواند ذرات را در سرعتهای بسیار بالا بهم برخورد دهد که باعث پیشرفت در زمینه فیزیک میشود. ارتقاء LHC به ورژن دوم چشمگیر بوده است، زیرا  فراتر از اهداف و انتظاراتمان خواهد بود که پنج برابر بیشتر از قبل اطلاعات تولید خواهد کرد بیشتر از زمان اولین اجرا، فدریک بوردریک (Frédéric Bordry) با ۱۳ سال سابقه در سرن می گوید: با استفاده خاموش کردن طولانی ما دستگاه را برای برخورد با انرژی ۱۴ ترا الکترون ولت آماده خواهیم کرد (بیشتر بخوانید: مشاهده واپاشی ذره خدا یا بوزون هیگز برای اولین بار در سرن).

برخورد دهنده هادرون برای کشف ذره بوزون هیگز در سال ۲۰۱۲ مشهور است، این ذره همچنین به عنوان ذره خدا نیز شناخته می شود. آشکارسازی این ذره به دو دانشمند سرن کمک کرد تا جایزه نوبل فیزیک را در سال ۲۰۱۳ کسب کنند.

فابیو جیانوتی (Fabiola Gianotti) مدیر کل سرن می گوید: علاوه بر نتایج بسیار در طول چند سال گذشته، آزمایشات برخورد دهنده پیشرفت فوق العاده ای در درک خواص بوزون هیگز برای ما فراهم کرد. بوزون هیگز یک ذره خاص و بسیار متفاوت از دیگر ذرات بنیادی مشاهده شده است و خواص آن ممکن است به ما نشانه های مفیدی در مورد فیزیک ارائه دهد.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.