سیاره‌ داغی که آهن و تیتانیوم در اتمسفر آن بخار می‌شوند

ستاره شناسان سیاره‌ای کشف کرده‌اند که سطح آن چنان داغ است که آهن و تیتانیوم در اتمسفر آن بخار می‌شوند.
 
به گزارش علمی‌ها و به نقل از نیواطلس، برای تبدیل تیتانیوم جامد به بخار گرمای بسیاری لازم است که بطور دقیق نیاز به ۳۲۰۰ درجه سانتیگراد دما است. KELT-9b که در سال ۲۰۱۷ کشف شد شرایط لازم برای بخار کردن تیتانیوم را دارد، درجه حرارت سطح آن باعث شده که دمای از برخی ستاره‌ها بیشتر باشد. به اندازه‌ای که فلزات سنگین در آن تبخیر شوند، به طوری که محققان بخار آهن و تیتانیوم را در جو آن کشف کردند، این پدیده تنها در ستاره‌ها مشاهده می‌شود.

این سیاره داغ‌‌‌ترین سیاره‌‌ای است که تاکنون کشف شده و فاصله آن با زمین ۶۵۰ سال نوری است (این سیاره چنان داغ است که اتمسفر خود را می‌سوزاند). علت گرمای بیش از حد این سیاره به خاطر فاصله بسیار نزدیک آن به ستاره KELT-9 است به گونه‌ای که KELT-9b هر ۳۶ ساعت یک بار به دور این ستاره می‌چرخد. با بودن در نزدیکی ستاره‌ای که تقریباً دو برابر گرمای خورشید دما دارد، جای تعجب نیست که KELT-9b به عنوان مشتری فوق العاده داغ شناخته می‌شود. دمای ستاره KELT-9 حدود ۱۰ هزار درجه سانتیگراد است.

بیشتر بخوانید: کشف سیاره‌ای که سه خورشید در آسمان خود دارد

هیچ کدام از سیارات فراخورشیدی دیگر اتمسفر شبیه به KELT-9b را ندارند، بنابراین محققان سوئیسی یک شبیه‌سازی انجام دادند تا ببینند در اتمسفر این سیاره چه چیزی را می‌توان انتظار داشت. شبیه‌سازی پیش‌بینی کرد که در بین مولکول‌های شناور در جو بخار آهن قابل ردیابی است.

کوین هنگ (Kevin Heng) نویسنده مقاله می‌گوید: نتایج حاصل از این شبیه‌‌سازی‌ها نشان می‌دهند که بیشتر مولکول‌های یافت شده در آنجا باید به شکل اتمی باشند زیرا پیوندهایی که اتم‌ها را در ساختار ملکول‌ها کنار هم نگه می‌دارند با برخوردهای که بین ذرات در دماهای بسیار بالا رخ می‌دهد، شکسته می‌شوند.

گام بعدی بررسی دقیق این پیش‌بینی‌ها بود، محققان از طیف نگار HARPS-North در تلسکوپ ملی گالیله (Galileo National Telescope) در ایتالیا استفاده کردند تا طیف این سیاره را هنگام عبور از مقابل ستاره میزبان خود بررسی کنند. همانطور که تیم مطالعاتی پیش‌بینی کرده بودند، طیف‌ها اثرات مشخصی از بخار آهن نشان دادند. اما این تنها فلز سنگین موجود در اتمسفر نبود آنها آثاری از بخار تیتانیوم نیز مشاهده کردند.

این تحقیقات اطلاعات زیادی از این گونه سیارات فراخورشیدی ناخوشایند به دست می‌دهد  که به طور بالقوه می‌توانند تخت شرایط شدید تبخیر شوند. KELT-9b در حقیقت چنان نشانه‌ایی از تبخیر از خود نشان می‌دهد که بصورت دم یک دنباله‌دار در اطراف سیاره ظاهر می‌شود. اندازه این سیاره سه برابر سیاره مشتری است اما چگالی آن نصف مشتری بوده که این امر اجازه تشکیل بخار فلزات سنگین در اتسمفر این سیاره را می‌‌دهد.

بیشتر بخوانید: کشف دو سیاره ابرزمین و زمین داغ توسط تس

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.