جنگ اتمی آمریکا و روسیه می‌تواند یک زمستان ۱۰ ساله ایجاد کند

اگر ایالات متحده و روسیه درگیر یک جنگ اتمی تمام عیار شوند، پیامدهای حاصل از آن باعث می‌شود زمین وارد یک زمستان ۱۰ ساله هسته‌ای شود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، آتش سوزی‌های ناشی از انفجارهای هسته‌ای احتمالاً ۱۴۷ میلیون تن دوده را وارد اتمسفر می‌کنند. بادهای استراتوسفر یا هواکره (Stratosphere) باعث می‌شود که این ذرات معلق در هوا در طی چند هفته تمام کره زمین را محاصره کرده و زمین را در یک زمستان هسته‌ای پایدار فرو ببرند.

ابرهای دوده می‌توانند دمای سطح را به طور متوسط تا ۹ درجه سانتیگراد کاهش دهند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که حدود ۷ سال طول می‌کشد تا پرده‌ دوده‌ای شروع به شفاف شدن کند و پس از آن ۳ سال طول می‌کشد تا نور در سطح زمین به حالت عادی برگردد. تأثیرات جوی جنگ سبب از بین رفتن باران‌های موسمی و افزایش قابل توجه تغییرپذیری در چرخه ال‌نینو (El Niño) خواهد بود.

جاشوا کوپ (Joshua Coup) دانشمند جوی دانشگاه روتگرز در نیوجرسی و همکارانش یک شبیه سازی به منظور بررسی نحوه پاسخ آب‌وهوای زمین به یک جنگ تمام عیار هسته‌ای انجام دادند. آنها یافته‌های خود را با نتایج حاصل از تنها مدل جامع دیگر آب و هوا برای سناریوی جنگ اتمی که در سال ۲۰۰۷ توسط مرکز مطالعات فضایی گدارد ناسا انجام شده بود، مقایسه کردند.

این مدل جدید که مدل جامع و اقلیم اتمسفر جهانی ۴ (Whole Atmosphere Community Climate Model) نام دارد با دقت بالاتر عمل می‌کند و تأثیرات موجود بر اتمسفر را تا ۱۴۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین، ۶۰ کیلومتر بیشتر از مدل ناسا بررسی می‌کند. همچنین می‌تواند یک شبیه سازی پیشرفته تر از رفتار ائروسل (aerosol) و شیمی هواکره ایجاد کند.

جنگ اتمی آمریکا و روسیه

بیشتر بخوانید: ۱۰ منطقه رادیواکتیو و خطرناک جهان

محققان در مقاله خود نوشتند که یک جنگ اتمی بزرگ بین ایالات متحده و روسیه منجر به یک زمستان هسته‌ای خواهد شد. این یافته‌ها از پیش‌بینی‌های طیف گسترده ای از مدل‌های بسیار پیچیده‌تر که در دهه ۱۹۸۰ اجرا شده بودند، پشتیبانی می‌کنند.

دکتر کوپ و همکارانش دریافتند که مدل جدید آنها نمایشی پیچیده‌تر از رفتار ائروسل را نشان می‌دهد که در آن ابرهای دوده سریعتر از مدل قدیمی ناسا محو می‌شوند، با این حال میزان واکنش آب‌وهوای جهانی همان است. این مدل در چند سال اول پس از حملات هسته‌ای افت بیشتر دما و میزان بارش جهانی را پیش‌بینی کرد.

علاوه بر این گردباد قطبی شمالی (بسته‌ای بسیار بزرگ از هوای خیلی سرد است که در طول زمستان بر منطقه قطبی سوار است) در سال اول پس از جنگ تقویت شده و بالاتر از حد نرمال قرار می‌گیرد اما دمایی کمتر از دمای یخ زدن در قطب شمال و اوراسیای شمالی تولید می‌کند.

محققان از این شبیه‌سازی نتیجه گرفتند که حمله کامل هسته‌ای برای کشوری که تصمیم به انجام چنین حمله‌ای بگیرد یک خودکشی به حساب می‌آید. استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط ایالات متحده و روسیه می‌تواند عواقب فاجعه آمیزی در سطح جهانی داشته باشد. 

دکتر کودت و همکارانش افزودند که این امر بسیار حیاتی است که تصمیم گیرندگان سیاسی درباره اقدامات خود، کاملاً از عواقب اقلیمی جنگ اتمی آگاهی داشته باشند. در نهایت کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای و خلع سلاح احتمالی همه طرف‌های توانمند هسته‌ای یک ضرورت به حساب می‌رود.

.

بیشتر بخوانید: انتشار فیلم طبقه بندی شده انفجار بمب تزار؛ قوی‌ترین بمب تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.