۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

دایناسورها گروهی از مهره داران خشکی بودند که حدود ۲۳۳ میلیون سال پیش به وجود آمدند، این موجودات از اواسط دوره ژوراسیک تا انتهای کرتاسه که منقرض شدند، در خشکی‌های زمین حکمرانی می‌کردند. در این نوشتار ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ زمین که شامل تیرانوسوروس رکس، یوتارپتور، ولوسیراپتور، ماپوسوروس، ترودون، اسپینوسوروس، کارچرادانتوسوروس، ماجونگاسوروس، داینونیچوس و جایگانوتوسوروس که همگی گوشتخوار بودند، بررسی می‌شوند.

۱۰- تیرانوسوروس رکس

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

تیرانوسوروس رکس (Tyrannosaurus rex) یکی از بزرگترین دایناسورهای گوشتخواری بود که تاکنون در زمین زندگی کرده است. همه چیز این شکارچی وحشی، از جمجمه ضخیم و سنگین آن که ۱٫۲ متر طول داشت برای خرد کردن استخوان طراحی شده بود. شواهد فسیلی نشان می‌دهند که تیرانوسوروس در حدود ۱۲ متر طول، ۵ تا ۶ متر قد و نزدیک به ۸ تن وزن داشته است. ران‌های بلند و دم قدرتمند آن به این دایناسور کمک می‌کرد تا با سرعت زیادی بدود.

تی رکس دندان‌های مخروطی با طول ۲۵ تا ۴۰ سانتی‌متر داشت که تعداد آنها ۶۰ الی ۷۰ عدد بوده‌ است. دست‌های دو انگشتی تیرانوسوروس احتمالا برای نگه داشتن طعمه بوده ولی برای رسیدن به دهان کوتاه بودند. 

دانشمندان معتقدند که تی رکس قویترین آرواره را در بین تمام موجودات خشکی‌زی داشته به گونه‌ای که با هر بار گاز گرفتن می‌توانست ۲۳۰ کیلوگرم گوشت را بخورد. فقط مگالدون یکی از بزرگترین کوسه‌های ماقبل تاریخ آرواره‌ای قویتر از تی رکس داشته است. فسیل‌های به جای مانده از طعمه تی رکس از جمله تریسراتوپس (Triceratops) و  ادموندوسوروس (Edmontosaurus)، نشان می‌دهد که تی رکس هنگام خوردن غذا استخوان‌ها را خرد می‌کرد به گونه‌ای که استخوان‌های شکسته در مدفوع آن یافت شده است.

این دایناسور در اواخر دوره کرتاسه و در حدود ۶۸ تا ۶۶ میلیون سال پیش در دره‌های رودخانه‌ای آمریکای شمالی زندگی می‌کرد. تیرانوسوروس ۶۵ میلیون سال پیش به همراه سایر دایناسورها در انقراض دسته جمعی کرتاسه-ترشیری منقرض شد. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار مخوف ماقبل تاریخ که قبل از دایناسورها در زمین زندگی می‌کردند

۹- یوتارپتور

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

یوتارپتور (Utahraptor) یکی از خطرناک‌ترین دایناسورهای گوشتخوار دوره کرتاسه بود که ۱۲۹ تا ۱۲۲ میلیون سال پیش می‌زیست. این دایناسور خطرناک با ۳ متر قد و ۵ تا ۷ متر طول با وزنی نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم می‌توانست جانوران بزرگ‌تر از خود را شکار کند. یوتارپتور پنجه‌هایی با انگشتان خمیده داشت، یک نمونه با حفظ شدگی خوب از پنجه این دایناسور وجود دارد که طول هر انگشت ۲۲ تا ۲۴ سانتیمتر است.

به گفته دیرینه شناسان یوتارپتور از نظر اکولوژیکی نقش مهمی به عنوان یک گوشتخوار در منطقه آرکس (Arks) امروزی (ایالت یوتا در غرب آمریکا) در اوایل کرتاسه داشت و احتمالاً می‌توانست به طعمه‌های بزرگتر از خودش حمله کند. یوتارپتور خیلی سریع نبود و برای شکار طعمه خود که شامل دایناسورهای بزرگتری مانند ایگنیودونتین (iguanodontians) و تریزینوسوروئید (therizinosauroids) بود، کمین می‌کرد.

۸- ولوسیراپتور

ولوسیراپتور (Velociraptor) به معنای دزد سریع، ستاره مشهور صحنه آشپزخانه در فیلم پارک ژوراسیک با پنجه‌ای خمیده و کشنده است. شاید این فیلم اندازه آنها را بیش از حد بزرگ کرده و پرهای آنها نشان نداده باشد، اما برخی ویژگی‌های دیگر آنها را درست نشان داده است؛ ولوسیراپتورها شکارچیان سریع، چابک و هوشمندی بودند که به صورت گروهی شکار می‌کردند.

این دایناسورها در انتهای دوران کرتاسه و در ۸۵٫۵ تا ۷۰٫۶ میلیون سال پیش می‌زیستند. یک ولوسیراپتور بالغ ۲ متر طول، نیم متر قد و ۱۵ کیلوگرم وزن داشت. جمجمه این جانوران ۲۳ سانتیمتر بود و در هر فک خود ۱۳ تا ۱۵ عدد دندان داشتند. ولوسیراپتورها در مغولستان امروزی می‌زیستند و بخش عمده وقت را صرف خوردن چیزهای کوچک  شامل خزندگان، دوزیستان، حشرات، دایناسورها و پستانداران کوچک می‌کرد.

بیشتر بخوانید: کشف اولین دایناسور مومیایی شده دنیا

۷- ماپوسوروس 

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

ماپوسوروس (Mapusaurus) از وابستگان نزدیک و شبیه به جایگانوتوسوروس بود که برخی از بزرگترین دایناسورها مانند آرژانتینوسوروس دایناسور گیاه‌خوار ۳۵ متری، که بزرگترین دایناسور تاریخ است را شکار می‌کرد.

ماپوسوروس‌ها در کرتاسه پایانی و حدود ۹۳٫۵ تا ۹۷ میلیون سال پیش در آرژانتین و شیلی امروزی می‌زیستند. این دایناسورهای گوشتخوار ۳ متر قد، ۱۲ متر طول و نزدیک به ۸ متر وزن داشتند. دندانهای تیغه‌ای باریک آنها ابزاری ایده‌ آل برای گاز گرفتن و بریدن گوشت طعمه بود، براساس فسیل‌های به دست آمده از این جانوران دیرینه شناسان اعتقاد دارند که آنها به صورت گروهی به شکار می‌پرداختند.

۶- ترودون

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

کشنده بودن همیشه به میزان حجم گاز گرفتن و نیروی فک نیست. ترودون (Troodon) یک شکارچی ماهر با قدرت عضلانی زیاد و مغز بزرگ بود. این دایناسور با ۲ متر قد در کرتاسه پایانی و حدود ۷۷.۵ تا ۷۶.۵ میلیون سال پیش در آمریکای شمالی می‌زیست.

شکل جمجمه فسیل شده این دایناسور نشان می‌دهد که دارای چشم‌های بزرگی بوده است که به جانور توانایی بینایی بالایی می‌داده که توانایی مشاهده در شرایط کم نور و شکار در شب را داشته است. برخی ترودون‌ها در قسمت‌های سرد و نزدیک به قطب آمریکای شمالی می‌زیستند از این‌رو دارای جثه بزرگتری بوده‌ و به احتمال زیاد در راس هرم غذایی در آن مناطق بوده‌اند. این دایناسورها به صورت گروهی به شکار می‌پرداختند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه دایناسورها از ظهور تا انقراض

۵- اسپینوسوروس

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

اسپینوسوروس (Spinosaurus) با ۴ تا ۷ متر قد، ۱۶ متر طول و نزدیک به ۶ تا ۷٫۵ تن وزن احتمالا بزرگترین دایناسور گوشتخواری است که تاکنون برروی زمین زیسته است. اسپینوسوروس در دوره کرتاسه و حدود ۱۱۲ تا ۹۳٫۵ میلیون سال پیش در مراکش امروزی می‌زیست.

علیرغم داشتن جثه‌ای عظیم، شواهد اخیر نشان می‌دهد که اسپینوسوروس بیشتر از وقت خود را در آب و صرف شکار ماهی‌ها می‌کرد. فک مانند تمساح آن با دندان‌های صاف، مخروطی و تیز که برای گرفتن طعمه‌های لغزنده مانند انچیوپریستیس (پاره ماهی هشت متری ماقبل تاریخ) طراحی شده بود. با این وجود اسپینوسوروس سریع، نیرومند و دارای چنگال‌های خطرناکی بود و به راحتی می‌توانست از قلمرو خود در برابر سایر شکارچیان محافظت کند.

یشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین دایناسورهای تاریخ

۴- کارچرادانتوسوروس

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

نام عجیب کارچرادانتوسوروس (Carcharodontosaurus) به معنای مارمولک دندانه کوسه‌ای است زیرا این دایناسور دندان‌های مورب و با طول ۲۰ سانتیمتر داشته که با ایجاد زخم‌های عمیق طعمه را به سرعت ناتوان می‌کرد. کارچرادانتوسوروس در دوره کرتاسه حدود ۱۴۵ تا ۷۲ میلیون سال پیش و در آمریکای شمالی می‌زیست.

این دایناسور نزدیک به ۱۴ متر طول و ۶ تا ۸ تن وزن داشت و به خاطر داشتن فک قوی و گردن قدرتمند می‌توانست طعمه‌ای با وزن ۴۲۷ کیلوگرم را با دهان خود بلند کند، این ویژگی‌ها باعث می‌شد تا کارچرادانتوسوروس یکی از خطرناک‌ترین دایناسورهای آمریکای شمالی در دوره کرتاسه باشد. کارچرادانتوسوروس گرچه جثه بزرگتری از تیرانوسوروس، ماپوسوروس و جایگانوتوسوروس (Giganotosaurus) داشت اما مغز کوچکی داشت و در عوض به لطف پاهای نیرومندی که داشت می توانست با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت بدود. 

بیشتر بخوانید: امکان بازگرداندن دایناسورها به زندگی

۳- ماجونگاسوروس

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

شواهد فسیلی به دست آمده از استخوان فسیل شده یک ماجونگاسوروس (Majungasaurus) که بر روی آن شواهدی از آثار گازگرفتگی و دندان یک ماجونگاسوروس دیگر وجود دارد، نشان می‌دهد که این هیولای بدنام هم‌نوع‌ خوار بوده است. این دایناسور خطرناک به طول ۶ تا ۸ متر و یک تن وزن در کرتاسه پایانی، حدود ۷۲ تا ۶۶ میلیون سال پیش در ماداگاسکار امروزی می‌زیست.

ماجونگاسوروس دایناسور درنده‌ای بود که در راس هرم غذایی قرار داشت و عمدتاً دایناسورهایی مانند راپتوسوروس (Rapetosaurus) را شکار می‌کرد، همچنین یکی از معدود دایناسورهایی است که شواهد مستقیم از هم نوع خواری از آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ بیماری که بر دایناسورها تاثیر گذار بود

۲- داینونیچوس

داینونیچوس (Deinonychus) با اندازه‌ تقریباً دو برابر ولوسیراپتور اما وزن مشابه، یک شکارچی چابک بود که به صورت گروهی با هم‌نوعان خود به شکار می‌پرداخت. داینونیچوس با ۱٫۵ متر قد، ۳ متر طول و ۸۰ کیلوگرم وزن در دوره کرتاسه، حدود ۱۲۵ تا ۱۰۰ میلیون سال پیش در آمریکای امروزی می‌زیست.

از دیگر مزایای این دایناسور داشتن مهره‌های در هم تنیده ای بود که باعث می‌شد دم جانور در هنگام دویدن تعادل بدن را به خوبی حفظ کند، علاوه بر آن و یک چنگال جمع شده به طول ۱۳ سانتی متر روی هر پا قرار داشت که قدرت زیادی هنگام شکار به داینونیچوس می‌داد.

۱- جایگانوتوسوروس 

خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

جایگانوتوسوروس (Giganotosaurus) در زبان یونانی به معنای مارمولک عظیم‌الجثه جنوبی است که ۳۰ میلیون سال قبل از تیرانوسوروس رکس در دوره کرتاسه، حدود ۹۹ تا ۹۷ میلیون سال پیش در آرژانتین امروزی می‌زیست. بر اساس جمجمه ۱٫۶ متری که از این دایناسور خطرناک کشف شده است قد آن را ۷ متر، طول ۱۳ متر و وزن آن را ۸ تن تخمین زده‌اند.

علاوه بر بزرگی و وزن زیاد، این دایناسور بسیار سریع بود و می‌توانست با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت بدود در حالی که حداکثر سرعت تی رکس ۴۰ کیلوکتر در ساعت بود. دانشمندان بر این باورند که جایگانوتوسوروس عمدتاَ دایناسورهای بزرگ گیاهخوار را می‌خورد. زیرا به دلیل ابعاد بزرگ آنها هیچ شکارچی طبیعی دیگری نمی‌توانست آنها را شکار کند.

.

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار ماقبل تاریخ زنده که میلیون‌ها سال است در زمین زندگی می‌کنند

منبع nationalgeographic howitworksdaily livescience
مطالب مشابه
21 نظر
  1. m.m.d می گوید

    باسلام
    دایناسور های تروپود خطرناک بوده اند اما نمی توان دایناسور های گیاهخوار را جزء ۱۰ دایناسور خطرناک نگرفت دایناسور هایی مانند آنکایلوسورس ( Ankilosaurus ) ، دریدناتوس ( Dreadnaghtus ) ، براکیوسورس ( Brachiosaurus ) و …
    و تروپود های بزرگ هم نمی توانستند بدوند زیرا نمی توانستند ۸ تن را بلند کنند و سپس آن را بر روی زمین بنشانند بدون شکستگی یا جراحت در نتیجه با سرعت بسیار زیاد راه می رفتند

  2. مهدی می گوید

    اکیدا توصیه میکنم مستند نبرد ژوراسیک رو ببینید تا از نزدیک مبارزه این دایناسور ها رو مشاهده کنید. لینک دانلود این مستند :

    tvmostanad.com/manoto/jurassic-fight-club

  3. یسرا می گوید

    با سلام تی رکس قدرت دویدن ندارد با پاهای صاف راه میرود مانند تصویر خم نیست فقط میتوانست راه برود

  4. Nima می گوید

    اولن رپتورا هیچ این شکلی نیستن برید دنیای ژوراسیک ۱ ببینید
    دومن ایندورپتور و ایندومینوس رکس ماساسوروس از این خطرناک ترن

    1. شینوبی می گوید

      بی سواد ایندومینوس رکس دایناسور واقعی نیست ایندو رپتور هم همین موساسورس هم موساسو هست نه دایناسور

    2. ماتادور می گوید

      در حقیقت رپتور ارتفاع کمتر از یک متر دارع و دارای بال هستش
      ولی در فیلم‌ژوراسیک کمی اغراق امیز ترش کردن
      ایندورپتور و ایندومینیوس رکس هم دو تا دایناسور خیالی هستن که تو فیلم از طریق امیزش دی ان ای چن نوع حیوان ساخته شده و وجود خارجی نداشتن
      انقدر غرق فیلم‌نشین

  5. هلنا می گوید

    بدنبود، ولی ایراد دار هم بود

  6. Raptor می گوید

    شما مثل اینکه انگار هنوز تو خواب فیلم ژوراستیک هستید !

    اون یه فیلم هالیودی و خیالی بود که ایندو رپتور و ایندو ناسوروس از ترکیب دی ان ای بدست اومده بود !

    لطفا تا زمانی که اطلاع ندارید شایعه درست نکنید ولاسی رپتور پر داشته وقدش حداکثر یک متر بوده
    و دینونیکوس که امروزه اون رو رپتور صدا میکنند پر نداشته و الا تمامی رپتور ها به خصوص از نوع مغولی کوچک پر داشتن

    تی رکس شکل ساعد پا و همچنین شکار هایی که داشته معلومه که میتوانسته بدود ! گیاه خواران سریع و سرعتی به دست تی رکس شکار میشدن که فقط با دویدن میشد شکارشون کرد

    1. Mr.raptor می گوید

      درست میگی.ولی تی.رکس با ۸ تن وزن چجوری سریع بوده؟تو کت من یکی که نمیره

      1. محمدحسین می گوید

        دوازده سیلندر و چهار هزار و هشتصد سی سی بود.

  7. میلاد می گوید

    باید آلوساروس و گیگانوتوساروس رو هم می گذاشتید چون خود گیگانوتوساروس حتی آرژانتیناسور رو هم شکار می کرده و آلوساروس استگو ساروس رو شکار می کرده خیلی خطرناک بودن

    1. یاسین می گوید

      من خیلی آلوسوروس و ژیگانوتوزوروس رو دوست دارم ولی از ژیگانوتوزوروس گذاشته .

    2. محمد می گوید

      جایگانتوساروس همون گیگانتوسوروس ه

  8. میلاد می گوید

    دوست من تازه شما میگید که تیرکس سریع بوده ولی کشف شده که کند بوده !!!!!
    حتی نمی توانسته دنبال انسان بیاد و اسپینو هم که معلومه با اون جثه عظیم کند بوده ولی شاید اگه رو دست هاش بود از تیرکس سریع تر بود البته اگه دست های قوی داشت تا وزنش رو تحمل کنه

    1. رادین می گوید

      تی.رکس کند نیست اگر کند بود چه طوری می توانست تریسراتوپوس را شکار کند ؟ در زم باید به جا ی ترودون و ولوسیراپتور موساساروس یا لیوپلرودون یا دینونیکوس را می زاشتید .
      ولی بدم نیست فقط یک زره بد ایراد داشتی . ولی Raptor درست گفته .

      1. Mr.raptor می گوید

        بخاطر اینکه تریسراتوپس هم خیلی کند بوده. و اینکه ولاسیرپتور اسپایناسور هم شکار میکرده حالا الان نگی دروغ می‌گم من مدرک دارم مدرکم چیه؟اینه که جای دندونای رستوران ها روی بدن اسپایناسور و یا حتی تی.رکس و… پیدا شده.

  9. یاسین می گوید

    درسته ولوسیراپتور توی فیلم شاید خیلی بزرگ بود اما اندازه ی بزرگترین فسیلش ۱٫۸ متر بود خودتون یکم بیشتر مطالعه کنید اصلا ربطی به ایندومینوس و ایندوراپتور نداشت .

  10. رادین می گوید

    یا علی البته بعضی از آنها را می شناسم

  11. Mr.raptor می گوید

    انسافن از کی تا حالا به گیگاناتوسورس میگن جایگاناتوسورس؟بعدشم تیرکس (T_REX)چجوری با اون دستایه کوچیک کلمه هارو می‌گرفته این دسته ریزه میزش به دانشمندان نمی‌رسید.برادر من تو اول برو تو چهار تا سایت معتبر تحقیق کن بعد بیا درباره‌ی دایناسور ها بنویس.تازه این فقط برای تیرکسشه بقیش بماند ولی بازم بدک نبود ممنون از زحمتی که کشیدی.

    1. Mr.raptor می گوید

      دسته=دست های
      کلمه=تعمه
      دانشمندان=تعمه
      نمیرسیده=می‌رسید
      .=؟

  12. احسان می گوید

    اخه شما که اومدی همچین داری حرف بقیه رو نقض میکنی و میگی فلان دایناسور اینجوری بوده اونجوری بوده مگه ۱۰۰ میلیون سال پیش تو بودی که داری حرف مفت تحویل مردم میدی، هیچکس نمیتونه قاطع بگه که کدوم دایناسور چه شکلی بوده کدوم درنده تر بوده

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.