سیارکی که باعث انقراض دایناسورها شد با بدترین زاویه ممکن برخورد کرده است

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که سیارک غول پیکر و شعله‌وری که با برخورد به زمین باعث انقراض دایناسورها شد با بدترین زاویه ممکن برخورد کرده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، برخورد یک جسم کیهانی عظیم که با سرعت زیادی حرکت می‌کند تحت هر شرایطی می‌تواند برای زمین فاجعه بار باشد. محققان به تازگی دریافته‌اند که این سنگ فضایی غول پیکر با یک زاویه تند به زمین برخورد کرده است، در این حالت گازها و گرد و غبار بسیار بیشتری تولید شده است.

دانشمندان مسیر حرکت سیارک به سمت زمین را مدل سازی کرده و برای اولین بار این رویداد را از ابتدا تا انتها به صورت سه بعدی شبیه سازی کردند. این مطالعه نشان داد که این سیارک از شمال شرق به سمت هدف خود نزدیک شده (موقعیت دهانه چیکسولوب در مکزیک) و با زاویه حدود ۶۰ درجه نسبت به افق به زمین اصابت کرده است، در این حالت مقدار گاز و گرد و غباری که وارد جو زمین شده تاثیر فاجعه باری در آب و هوای جهانی داشته است. 

این برخورد در پایان کرتاسه و در حدود ۶۶ میلیون سال پیش رخ داد و به دوران مزوزوئیک خاتمه داد. این رویداد باعث تغییرات شدیدی در آب و هوای جهانی شده و منجر به انقراض گسترده شد به گونه‌ای که ۷۵ درصد جانداران از جمله تمام دایناسورهای غیر پرنده منقرض شدند. محل برخورد تا به امروز باقی مانده و به عنوان یک حوضه بزرگ دایره‌ای با عرض ۲۰۰ کیلومتر شناخته می‌شود که در زیر شبه جزیره یوکاتان مکزیک قرار دارد، این محل به دهانه چیکسولوب معروف است.

بیشتر بخوانید: تاریخچه دایناسورها از ظهور تا انقراض

در این تحقیق دانشمندان برخورد یک سیارک به قطر حدود ۱۷ کیلومتر با سرعت ۴۳۰۰۰ کیلومتر در ساعت و چگالی ۲۶۶۰ کیلوگرم در هر متر مکعب را شبیه سازی کردند. آنها همچنین ساختارهای نامتقارن دهانه چیکسولوب را در عمق ۳۰ کیلومتری زمین بررسی کردند تا تجسمی از جهت و زاویه برخورد سیارک به دست بیاورند.

در مقایسه با زوایای سایر برخوردها، خروج مواد در نتیجه چنین برخوردی بدترین حالت را برای سیاره ایجاد کرد به طوری که میزان آزاد سازی گازهای گوگرد و دی اکسید کربن در اتمسفر، ۳ برابر بیشتر بوده است.

نظریه انقراض دایناسورها در اثر برخورد سیارکی یکی از قوی‌ترین نظریات درباره انقراض پایان کرتاسه است. بر این اساس گرد و غبارهای عظیم ناشی از این برخورد تا استراتوسفر زمین بالا رفتند و کل سیاره را دستخوش تغییر کردند. این مسئله سبب کاهش میزان نور ورودی از خورشید شد، در نتیجه تاریکی جلوی فتوسنتز را گرفت و به سرعت زنجیره غذایی را از بین برد و مقدمات انقراض دایناسورها را فراهم کرد. به‌نظر می‌رسد، برخورد سیارک همچنین موجی از رویدادهای بعدی، از جمله زلزله، مگاسونامی، آتش‌سوزی‌های عظیم، باران اسیدی و آتشفشان ایجاد کرده و به حکمرانی دایناسورها پایان داد.

 

بیشتر بخوانید: انقراض‌های دسته جمعی و بزرگ تاریخ زمین

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.