سیاهچاله ای که از خود ابرهای پرسرعت پلاسما منتشر می کند

ستاره شناسان یک سیاهچاله عجیب کشف کردهاند که از خود ابرهای پرسرعت پلاسما منتشر می کند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلیمیل، این سیاهچاله  که V404 Cygni نام دارد در صورت فلکی ماکیان واقع شده و ۸۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. V404 همانند سایر سیاهچالهها گازهای ستاره اطراف خود را میخورد. در حالیکه که این سیاهچاله به پرتاب ماده از خود مشهور است، دانشمندان مشاهده کردند که به صورت متوالی و با سرعت از خود پلاسما خارج میکند.

دانشمندان این پدیده عجیب و غریب را به تلو تلو خوردن یک فرفره تشبیه کردند که از هر چند ساعت تکرار می شود. دانشمندان معتقدند که جت چرخشی به دلیل عدم تقارن بین قرص برافزایشی (accretion disk) حاصل از مواد ستاره و سیاهچاله به وجود آمده است. تابش شدید سبب ایجاد یک بر آمدگی بزرگ در بخش داخلی قرص برافزایشی شده است که آن را به یک دونات شبیه کرده است.

جیمز میلر جونز (James Miller-Jones) استاد دانشگاه کورتین در استرالیا و نویسنده اصلی این مقاله میگوید: این سیاهچاله یکی از عجیبترین سیستمهای سیاهچالهای است که تاکنون مشاهده شده است. وی۴۰۴ سیگنی مانند بسیاری از سیاهچالهها، از ستاره نزدیک تغذیه می کند، گاز را از ستاره جذب کرده و یک دیسک از مواد تشکیل میدهد که سیاهچاله را احاطه کرده و بصورت مارپیچی تحت تاثیر میدان جاذبه دور آن میچرخند.

بیشتر بخوانید: اشعه‌ی گامای سیاهچاله می تواند زمان را به عقب برگرداند

اما چیزی که وی۴۰۴ سیگنی را متفاوت می کند انحراف دیسک مواد و سیاهچاله است. جونز اضافه کرد: این انحراف باعث میشود که بخش داخلی دیسک همانند فرفره تلوتلو بخورد که در نتیجه جریان جت بیرونی به جهات مختلف تغییر مسیر میدهد.

سیاهچاله ای که از خود ابرهای پرسرعت پلاسما منتشر می کند

ستاره شناسان اولین بار سیگنی را در سال ۱۹۸۹ هنگامی جریان عظمی از جت و اشعه را از خود منتشر میکرد، شناسایی کردند. این سیاهچاله در صورت فلکی ماکیان قرار دارد که ۷۸۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد (فاصله سیاه چاله از زمین ۸۰۰۰ سال نوری است).

سیگنی یکی دیگر از رویدادهای درخشان و انتشار پلاسماخود را در سال ۲۰۱۵ را تجربه کرد که دو هفته طول کشید و تمام آن فرآیند توسط ستاره شناسان رصد شد. اخترشناسان برای رصد این سیاهچاله از تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ (شبکهای از تلسکوپهای رادیویی که در دشت سن آگوستین در آمریکا قرار دارد و از آنها برای رصد امواج سیاهچالهها و جریان جت آنها استفاده میشود استفاده میکنند.

الکس تتارنکو (Alex Tetarenko) یکی از نویسندگان این مقاله میگوید: جریانهای جت این سیاهچاله به سرعت در حال تغییر هستند بطوری که در یک تصویر چهار ساعته آنها را بصورت تار مشاهده کردیم. این مانند تلاش برای گرفتن عکس از یک آبشار با یک سرعت شاتر یک ثانیه بود. برای دیدن این پدیده بصورت واضح تر، تیم مطالعه کننده ۱۰۳ تصویر را با یکدیگر ترکیب کرده و یک فیلم از آن ایجاد کردند. 

بیشتر بخوانید: چگونگی تاثیر گرانش روی شکل ماده در نزدیکی سیاهچاله

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.