سیاه چاله‌ای‌ که ۱۰ برابر از خورشید سنگین‌تر است و با سرعت نور دور خود می‌چرخد

دانشمندان یکی از سریع‌ترین سیاه‌چاله‌هایی تاکنون دیده شده را کشف کرده‌اند. این سیاه‌چاله با سرعت بسیار زیادی در حال چرخش است به همین علت در فضا جابجا می‌شود. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymailمیل، دانشمندان بوسیله نور اشعه ایکس یک ستاره در کهکشان راه شیری موفق به کشف آن شدند. تجزیه و تحلیل این امواج پرانرژی نشان می‌دهد که این سیاه‌چاله در حال انبساط، ده برابر بزرگتر از خورشید ما است و با سرعت نور در حال چرخش است. تاکنون تنها چهار سیاه‌چاله با چنین سرعتی دیده شده است.

این محدودیت سرعت بین کهکشانی، ۲۹۹۷۹۲۴۵۸ متر در ثانیه برای اولین بار توسط آلبرت انیشتین در نظریه معروف نسبیت مطرح شد. اشعه X خروجی از سیستم ستاره دوتایی با نام ۴U 1630-1647 وجود سیاه‌چاله را نشان داد که توسط محققان هندی در رصدخانه استروست (AstroSat) هند و رصدخانه پرتو ایکس ناسا با نام چاندرا (Nasa’s Chandra X-Ray Observatory) مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ واقعیت عجیب درباره سیاهچاله ها که اخیرا کشف شده

سیاهچاله ای که 10 برابر از خورشید سنگین تر است و با سرعت نور دور خود می چرخد

این مشاهدات اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شدند. حرکت سریع باعث می‌شود که گازها، گرد و غبار و سایر اجسام آسمانی سبب توسط نیروی گرانش عظیم این سیاه‌چاله جذب شوند. تجزیه و تحلیل محققان نشان می‌دهد که چرخش سریع اجسام در اطراف سیاه‌چاله سبب مکیده شدن آنها به درون سیاه‌چاله می‌شود.

سودیپ باچاریا (Sudip Bhattacharyya) از موسسه تحقیقات بنیادی تاتا و نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: در سیاه‌چاله‌ها جرم و سرعت چرخش دو ویژگی اصلی طبقه بندی آنها است. او می‌افزاید: جرم به راحتی اندازه‌گیری می‌شود، زیرا به خاطر نیروی گرانش سیاه‌چاله ایجاد می‌شود. از میان ۲۰ سیاهچاله در کهکشان راه شیری این تنها سیاه‌چاله با چنین سرعتی است.

.

بیشتر بخوانید: اولین فیلم از یک سیاهچاله پنهان در مرکز کهکشان راه شیری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.