کشف ۱ سیاه چاله کلان جرم که ۶ کهکشان را اسیر گرانش خود کرده است

اخترشناسان یک سیاهچاله کلان جرم با شش کهکشان کشف کرده‌اند، این کهکشان‌ها کمتر از یک میلیارد سال پس از بیگ‌بنگ در شبکه گرانشی این سیاهچاله به دام افتاده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این کشف مهم توسط اخترشناسان موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا (INAF) انجام شده ‌است، به گفته محققان این اولین بار است که چنین گروه نزدیکی از کهکشان‌های اولیه جهان مشاهده می‌شود. مشاهدات کهکشان‌های اطراف سیاهچاله کلان جرم توسط تلسکوپ بسیار بزرگ اروپا (Very Large Telescope) یا به اختصار وی‌ال‌تی (VLT) در رصدخانه جنوب اروپا انجام شد.

تصور می‌شود سیاهچاله‌هایی که در سال‌های ابتدایی جهان متولد شدند از فروپاشی اولین ستاره‌ها شکل گرفته‌اند اما تاکنون ستاره شناسان نمی‌دانستند که این سیاه چاله‌ها چگونه می‌توانند تا این حد و با سرعت زیاد رشد کرده و بزرگ شوند.

سیاه‌چاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاه‌چاله در جهان است و گمان تقریباً می‌رود در مرکز همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری (کمان ای* با جرم چهار میلیون جرم خورشیدی) نیز یافت وجود دارد. این سیاه‌چاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاه‌چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی نظیر است.

یافتن این شبکه درهم پیچیده کهکشان‌ها که سبب رشد سیاهچاله کلان جرم اولیه می‌شوند، نشان می‌دهد که آنها در ساختارهایی تار مانند رشد می‌کنند که حاوی مقدار زیادی گاز است.

مارکو میگنولی (Marco Mignoli)  ستاره شناس موسسه ملی اخترفیزیک ایتالیا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: این تحقیق به دلیل تمایل آنها به درک سیاهچاله‌های کلان جرم در جهان اولیه انجام شده است. او ادامه گفت: کهکشان‌های کلان جرم فاصله بسیار زیادی از ما دارند به همین علت ما هنوز نتوانسته‌ایم توضیح مناسبی درباره وجود آنها ارائه کنیم.

.

همه کهکشان‌های اطراف این سیاهچاله در یک ساختار تار عنکبوتی کیهانی قرار گرفته‌اند که اندازه آن بیش از ۳۰۰ برابر اندازه کهکشان راه شیری است. این رشته‌های کیهانی مانند تار عنکبوت هستند، کهکشان‌ها در جایی که رشته‌ها عبور می‌کنند قرار داشته و رشد می‌کنند. جریان‌های گازی که هم در کهکشان‌ها و هم برای سیاهچاله مرکزی کلان جرم وجود دارد، می‌توانند در امتداد رشته‌ها جریان داشته باشند.

این کشف به ستاره شناسان کمک کرد تا بخشی از معما درباره چگونگی شکل گیری این اجرام نسبتاً فراوان اما دور پس از بیگ بنگ را دریابند. ماده تاریک و گاز درون شبکه تار مانند کیهانی به رشد این سیاهچاله کلان جرم کمک کرده‌اند. تصور می‌شود اولین سیاهچاله‌ها باید خیلی سریع رشد کرده باشند تا در ۹۰۰ میلیون سال اول زندگی جهان به جرمی معادل یک میلیارد برابر خورشید رسیده باشند.

.

بیشتر بخوانید: در صورت سقوط به یک سیاه‌چاله چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟

منبع dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.