شهر گمشده بایا؛ ثروتمندترین شهر روم باستان

باستان‌ شناسان در سال ۲۰۱۷ شهر ۱۷۰۰ ساله بایا را از زیر آب‌های ساحل غربی ایتالیا پیدا کردند که پر از گنجینه‌های باستانی است، این شهر پر از قصرهای لوکس‌ و زمین‌های گسترده بوده‌است.

به گزارش علمی‌ها به نقل از دیلی میل، روزگاری ساکنان این شهر سزاری، بسیار ثروتمند بودند اما حالا خرابه‌های این شهر گم‌شده به همراه گنجینه‌هایش زیر امواج غرق شده است، این شهر برای ۱۷۰۰ سال گمشده محسوب می‌شده است. مورخان ادعا می‌کنند که بایا ثروتمندترین شهر قرن اول روم باستان بوده و پر از قصرهای لوکس و زمین‌های گسترده بوده است.

علت غرق شدن بایا

با گذشت بیشتر این شهر زیر آب دریا رفت، رفته رفته فعالیت‌های آتشفشانی باعث شد که خط ساحلی تا ۴۰۰ متر پیشروی کند و کل شهر زیر آب برود و تبدیل به خلیج نپال در ایتالیا امروزی شود. باستان‌شناسان مجددا این شهر را پس از این که ۱۷۰۰ سال پیش زیر امواج غرق شد، را کشف کردند. همچنین به غواصان اجازه داده شد تا به اکتشاف این سایت باستانی بپردازند و تصاویری از گنجینه‌های آن بگیرند (بیشتر بخوانید: کشف یک شهر گم شده و باستانی در چین).

شهر گمشده بایا؛ ثروتمندترین شهر روم باستان

آنتونیو بوسلیو، یکی از غواصان که در نپال زندگی می‌کند، با تصویربرداری از شهر غرق‌شده بایا متوجه شد که برخی از جاده‌ها، کاشی‌ها و مجسمه‌ها جان از نابودی جان سالم به دربرده‌اند. کاشی‌ها، ویلاها و معابد زیبایی در این شهر غرق‌شده وجود دارند که نشان‌دهنده ثروت ساکنان آن است.

بایا برای قرن‌ها یکی از شهرهای مهم روم باستان محسوب می‌شد، پلینی کوچک، سیاست‌مدار، قاضی و پدیدآور، نیز در این شهر زندگی می‌کرد. پلینی از شهر بایا شاهد فوران کوه وزوو و نابودی شهر پمپی و هرکولانیوم بود (بیشتر بخوانید: استون‌ هنج را چه کسانی ساختند؟).

شهر گمشده بایا؛ ثروتمندترین شهر روم باستان

 

بایا در اوج خود، شهر محبوب افراد مشهوری از جمله ژولیوس سزار، نرو، پومپه بزرگ، ماریوس و هادریان بود. در میان خرابه‌های شهر، می‌توان ویلاهای پیسونی و پروتیرو را دید که کف آنها مزین به کاشی‌های سفید با طرح‌های زیبا است.

در سال ۲۰۱۷ پس از انتشار گزارشی به نام اسرار غرق‌شده رومیان، یک گروه غواص متشکل از مورخان و دانشمندان از سراسر جهان به سرپرستی دکتر باربارا داوید، باستان‌شناس، برای بررسی بقایای شهر گمشده به این محل فرستاده شدند.

شهر گمشده بایا؛ ثروتمندترین شهر روم باستان

این گروه تحقیقاتی توانستند خیابان‌های مخروطی شکل و اسپاهای آب گرم را در این شهر غرق‌شده پیدا کنند. همچنین مجسمه‌های گرانبها و کاشی‌های نفیسی را کشف کردند و با خود به خشکی آوردند. یکی از یافته‌های مهم در این شهر، یک ویلای بسیار مجلل بوده است که به عقیده باستان‌‌شناسان ویلای امپراطور کلودیوس بوده است.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.