سیارک ماسک‌دار ۱۰ اردیبهشت از کنار زمین عبور می‌کند

ستاره شناسان رصدخانه آرسیبو در پورتوریکو سیارکی را رصد کرده‌اند که به اندازه نصف کوه اورست است و در هفته جاری از کنار زمین عبور خواهد کرد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این سیارک که ۱۹۹۸ OR2 نام دارد ۱۰ اردیبهشت با سرعت ۳۱۳۲۰ کیلومتر در ساعت از فاصله ۶٫۲۷ میلیون کیلومتری زمین (۱۶٫۳ برابر فاصله ماه از زمین) عبور می‌کند. تصویر راداری رصدخانه آرسیبو از این سیارک به گونه‌ای است که انگار ماسک پوشیده است.

این سیارک که نخستین بار در سال ۱۹۹۸ توسط ناسا کشف شد به اندازه کافی بزرگ است و در صورت برخورد با زمین می‌تواند اثرات جهانی ایجاد کند، اما طبق اعلام ناسا برخورد آن با زمین بسیار بعید است. سیارک ۱۹۹۸ OR2 هر ۴٫۱۱ ساعت یک بار به دور خود می‌چرخد و هر ۱۳۴۰ روز یا ۳٫۶ سال یک بار به دور خورشید می‌چرخد. این سیارک در سال ۲۰۷۹ نیز مجدداً از کنار زمین عبور خواهد کرد اما در آن زمان فاصله آن در حدود ۳.۵ برابر نزدیک‌تر از فاصله کنونی خواهد بود، بنابراین شناخت دقیق مدار آن بسیار مهم است.

اخترشناسان تخمین می‌زنند که این سیارک بین ۱٫۸ تا ۴٫۱ کیلومتر پهنا داشته باشد، از این رو به اندازه کافی بزرگ است و برخورد آن می‌تواند تمدن بشری را تهدید کند. اما هیچ چیز برای ترسیدن وجود ندارد زیرا با فاصله بسیار زیادی از کنار زمین عبور می‌کند.

سیارک ماسک‌دار 10 اردیبهشت از کنار زمین عبور می‌کند

آژانس فضایی اروپا (ESA) سال گذشته اعلام کرد که در ۱۰۰ سال آینده ۸۷۸ سیارک در معرض خطر برخورد به زمین هستند. این آژانس افزود: برخورد حتی یک سیارک کوچک می‌تواند به ویرانی جدی منجر شود، از این رو برای کاهش خطرات ناشی از برخورد یک گروه برای جستجوی سیارک‌ها تشکیل شد. آنها همچنین در حال توسعه فناوری برای منحرف کردن سنگ‌های فضایی در مسیر زمین هستند و در چندین جلسه در سراسر اروپا درباره تاکتیک‌های احتمالی بحث خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید: قبل از برخورد سیارکی کرتاسه، زمین تحت فشار سطوح کشنده‌ گازهای سمی و جیوه بود

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.