لیستروساروس اولین جانور زمین بود که به خواب زمستانی می‌رفت

دیرینه شناسان شواهدی از یک موجود باتلاقی باستانی کشف کرده‌اند که ۲۵۰ میلیون سال پیش در قطب جنوب زندگی می‌کرد و اولین حیوان شناخته شده‌ تاریخ است که با خواب زمستانی زنده می‌ماند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این موجود که لیستروساروس (Lystrosaurus) نام دارد به نظر می‌‌رسد به بزرگی یک خوک غول پیکر و یک سوسمار بود. این جاندار هفته‌ها و یا ماه‌ها می‌خوابید تا شب‌های طولانی و تاریک را پشت سر بگذارد.

این موجود باستانی اولین نمونه شناخته شده از خواب زمستانی در یک حیوان است که قدمت آن به ابر قاره پانگه‌آ بر می‌گردد. خواب زمستانی یک ویژگی آشنا برای حیوانات امروزی است که در نزدیکی یا در مناطق قطبی زندگی می‌کنند و در صورت کمبود غذا در ماه‌های زمستانی تاریک به خواب می‌روند.

بررسی حلقه‌های استرس موجود در عاج لیستروساروس ثابت کرد که سابقه خواب زمستانی در حیوانات به قبل از دایناسورها برمی‌گردد. دکتر مگان ویتنی (Megan Whitney) نویسنده اصلی این پژوهش گفت: علائم استرس در عاج همانند علائم مرتبط با خواب زمستانی در دندان برخی از جانداران امروزی است.

لیستروساروس از خویشاوندان اولیه پستانداران بوده و در روسیه، چین، هند، آفریقا و قطب جنوب که در آن زمان جنگل بود، زندگی می‌کرد. طول این جانور تنومند به ۲٫۵ متر می‌رسید، در داخل دهان هیچ دندانی نداشت و فقط ۲ عاج از فک بالایی به بیرون زده بودند. به گفته زیست شناسان جانور با این عاج‌ها می‌توانست زمین را حفر کرده و از ریشه گیاهان تغذیه کند. همانند عاج فیل‌ها که در طول حیات به طور مداوم رشد می‌کنند.

لیستروساروس برای زندگی در نزدیکی قطب جنوب، به نوعی سازگاری مانند خواب زمستانی نیاز داشت. با وجود این که زمین در اواخر پرمین بسیار گرم‌تر از امروز بود و بخش‌هایی از قطب جنوب جنگل بودند اما باز هم تغییرات سالانه در میزان نور و طول روز و شب وجود داشت.

دکتر ویتنی می‌گوید: بسیاری از مهره داران باستانی عرض‌های جغرافیایی بالایی نیز ممکن است برای مقابله با فشار زمستان، از خواب زمستانی کامل استفاده کرده باشند. اما حیوانات مشهور منقرض شده، از جمله دایناسورهایی که پس از مرگ لیستروساروس تکامل و گسترش یافتند، دندان‌هایی نداشتند که به طور مداوم رشد کنند.

جانداران خونسرد معمولاً در طول یک فصل سخت، متابولیسم خود را به طور کامل خاموش می‌کنند اما بسیاری از حیوانات خونگرم که به خواب زمستانی می‌روند اغلب متابولیسم خود را در دوره خواب فعال می‌کنند. بررسی بیشتر فسیل‌های لیستروساروس نشان داد که این جاندارا باستانی در طول خواب زمستانی رفتاری مانند حیوانات خونگرم امروزی داشت.

لیستروساروس در دوره‌ای پویا از تاریخ سیاره ما زندگی می‌کرد و در انقراض دسته جمعی انتهای پرمین، در حدود ۲۵۲ میلیون سال پیش منقرض شد. این انقراض در نتیجه فوران گسترده آتشفشانی (به مدت ۱ میلیون سال) در سیبری امروزی بود و به مرگ بزرگ نیز معروف است. این انقراض ۹۵ درصد از حیات اقیانوس‌ها و خشکی‌های زمین را نابود کرد به گونه‌ای که تنها رویدادی است که برخی گونه‌‌های حشرات را نیز به کلی از بین برده است.

.

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار مخوف ماقبل تاریخ که قبل از دایناسورها در زمین زندگی می‌کردند

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.