ناسا اعلام کرد که نورهای مشکوک در آسمان قطب شمال حاصل آزمایشهای آنها بوده و ارتباطی به بیگانگان فضایی ندارد

ستاره شناسان در شمال نروژ نورهای نارنجی و آبی مشاهده کردند که حاصل آزمایشهای ناسا در آسمان قطب شمال بود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، نورهایی که به نظر شبیه حمله فضایی ها میرسید در واقع بخشی از آزمایش موشکی ناسا با نام AZURE بود. به عنوان بخشی از این مأموریت ناسا می گوید که آزمایش موشکی AZURE را راه اندازی کرده است و این اولین آزمایش از هشت طرح است که هدف آن مطالعه الگوهای بادهای خورشیدی است.

ناسا می گوید که این نورهای چشمگیر با انتشار دو گاز بی ضرر به اتمسفر و همچنین مخلوطی از باریم و استرانتیوم ایجاد شده است. بنابراین محققان می توانند مسیرهای ذرات را در یونوسفر زمین مطالعه کنند. به گفته دانشمندان این آزمایش به آنها در درک پدیده جذاب و طبیعی شفقهای شمالی کمک خواهد کرد.

شفقهای قطبی (Auroras) نشانگرهایی از نورهای سبز، آبی و بنفش هستند که در آسمان های مناطق نزدیک به قطبهای زمین دیده می شوند و حاصل برخورد بادهای خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین هستند.

نورهای مشکوک در آسمان قطب شمال

هنگامی که ذرات دو ناحیه جوی با همدیگر برخورد میکنند، از نظر الکتریکی شارژ شده و مسیرشان تغییر میکند که در نتیجه الکترونها و پروتونها را در جو به سمت پایین میرانند، در این حالت چشم انسان آنها را بصورت رگههایی از نور میبیند. گازهای منتشر شده توسط ناسا در آزمایش بخار، فرآیند مشابهی ایجاد می کند.

بیشتر بخوانید: تصاویر شفق قطبی در سیاره زحل

با اینکه دانشمندان علت شفق قطبی را استنباط کردهاند، قدم را فراتر گذاشته و می خواهند الگوی بادهای خورشیدی و یونوسفر را مشاهده کنند که این وضعیت خارج از شبیه سازی کامپیوتری بوده و پروژه AZURE مطرح میشود.

این پروژه به دانشمندان در تعیین دقیق مسیرهای افقی و عمودی ذراتی که از یونوسفر می گذرند کمک خواهد نمود. تعامل بین بادهای خورشیدی و میدان مغناطیسی زمین در سیاره ما حیاتی است. بادهای خورشیدی امواجی از ذرات آزاد شده از خورشید هستند، که اگر به سطح زمین برسند به شدت برای ساکنان سیاره آسیبزا خواهند بود.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.