در اطراف سیاه‌چاله‌ها هزاران سیاره عظیم وجود دارد که در آنجا تشکیل شده‌اند

دانشمندان تخمین می‌زنند که ممکن است هزاران سیاره سیاه‌چاله‌ای وجود داشته باشد که در حال چرخش به دور منطقه امن سیاهچاله‌ها هستند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، پژوهشگران دانشگاه کاگوشیما در یک مطالعه از طریق شبیه سازی‌های دریافتند که این سیارات سیاه‌چاله‌ای (blanets) از گرد و غبار اطراف سیاهچاله ایجاد می‌شوند. به گفته محققان، این سیارات ممکن است از گرد و غبار در حال چرخش در اطراف یک هیولای گرانشی عظیم که هنگام برخورد جمع می‌شوند، متولد شده باشد.

این سیارات سیاه‌چاله‌ای در محدوده خارج از خط برف قرار دارند و ترکیبشان می‌تواند به یخ تبدیل شود. جرم این سیارات غول پیکر بین ۲۰ تا ۳۰ هزار برابر جرم زمین بوده و می‌توانند گرد و غبارهای پوشیده از برف را که به دور سیاه چاله می‌چرخند را به خود جذب کنند.

این پژوهشگران می‌گویند ما پیشنهاد کردیم که کلاس جدیدی از سیارات، یعنی سیارات سیاه‌چاله‌ای (blanets) تشکیل شود. آنها در این مطالعه شرایط فیزیکی تشکیل سیارات سیاه‌چاله‌ای را در خارج از خط برف (در فاصله چند پارسک) با جزئیات بیشتری بررسی کردند.

سیارات سنتی وقتی بوجود می‌آیند که گرد و غبارهای در حال چرخش در اطراف یک ستاره به یکدیگر متصل شده و یک حلقه تشکیل دهند. همین امر باعث شده است که ستاره شناسان دانشگاه کاگوشیمای ژاپن حدس بزنند سیاره‌هایی در اطراف سیاه‌چاله‌های عظیم وجود دارند که از موادی که در حال چرخش به دور سیاه‌چاله هستند تشکیل شده‌اند.

از آنجایی که سیارات سیاه‌چاله‌ای در محدوده خارج خط برف زندگی قرار دارند، محققان پیشنهاد می‌کنند که ذرات پوشیده از یخ با برخورد به هم به یکدیگر پیوسته و با بزرگتر شدن به اجرام سنگی تبدیل می‌شوند. به دلیل سرعت مداری، قرص برافزایشی با سرعت بسیار زیادی حرکت می‌کند به همین علت سیارات سیاه‌چاله‌ای قادر به فرار از مدار خود نخواهند بود.

محققان می‌گویند یک سیاه‌چاله با جرم یک میلیون خورشید می‌تواند یک سیاره را قادر سازد تا در فاصله ۱۳ سال نوری دورتر از آن نیز گردش کند. یافته‌های آنها نشان می‌دهد که سیارات سیاه‌چاله‌ای در طول عمر خود (۱۰۰ میلیون سال) می‌توانند در اطراف هسته‌های فعال کهکشان‌های با درخشندگی نسبتاً کم ایجاد شوند.

بیشتر بخوانید: کشف دو سیاره فراخورشیدی در اطراف یک ستاره جوان در فاصله ۳۰۹ سال نوری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.