پلوتو باید دوباره یک سیاره شود

برخی از ستاره شناسان اعتقاد دارند که پلوتو باید مجدداً طبقه‌بندی شده و به عنوان یک سیاره شناخته شود.
 
به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس دیلی، نتایج تحقیقات پژوهشگران دانشگاه فلوریدای مرکزی در اورلاندو نشان می‌دهد که پلوتو بی‌دلیل موقعیت خود به‌عنوان یک سیاره را از دست داده است. در سال ۲۰۰۶ اتحادیه نجوم بین‌المللی، گروهی از ستاره‌شناسان تعریفی از یک سیاره ارائه دادند: یک جسم آسمانی برای این که به‌عنوان سیاره شناخته شود باید ویژگی پاکسازی همسایگی داشته باشد، به عبارت دیگر بزرگ‌ترین نیروی گرانشی در مدارش باشد.

از آنجایی که نیروی گرانش نپتون بر همسایه‌اش پلوتو تأثیر می‌گذارد و مدار پلوتو با گازهای یخ‌زده و اشیایی که در کمربند کویپر وجود دارند، مشترک است، مقام سیاره از پلوتو گرفته شد. با این حال نتایج مطالعات جدید حاکی از آن است این استانداردها برای طبقه‌بندی سیارات با ادبیات علمی همخوانی ندارد (بیشتر بخوانید: کشف راز تکامل منظومه شمسی با مطالعه قدیمی ترین شهاب سنگ).

دانشمندان با بررسی ادبیات علمی ۲۰۰ سال گذشته متوجه شدند که تنها در یک مطالعه از سال ۱۸۰۲ به پاکسازی همسایگی اشاره شده که آن هم براساس استدلال‌های نادرست بوده است. به گفته دانشمندان، قمر تیتان زحل و قمر اروپای مشتری از نظر منجمان زمان گالیله سیاره بوده‌اند.

تعریف اتحادیه نجوم بین‌المللی از سیاره بر اساس مفاهیمی گفته شده است که هیچ کس در تحقیقاتش از آن استفاده نمی‌کند. اگر بخواهیم به تعریف اتحادیه نجوم بین‌المللی استناد کنیم، پلوتو یک سیاره محسوب نمی‌شود؛ این در حالی است که به نظر بسیاری از ستاره‌شناسان پلوتو دومین سیاره پیچیده و جالب در مظومه شمسی است.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.