۵ ادعای جسورانه برای وجود حیات فرازمینی

مسئله حیات فرامینی و موجودات فضایی و این سوال که آیا ما در جهان تنها هستیم یا نه، بشر را به شگفتی واداشته و همیشه مورد سوال اساسی بوده است.

در سپتامبر ۲۰۱۳ تیمی از دانشمندان بریتانیایی ادعا کردند که یک قطعه سلولی توسط بالون در اتمسفر بالایی یافته‌اند که اثبات کننده زندگی از فضا است (proof of life from space). در حالی که افراد و نظریه پردازان توطئه‌ای غالباً مدرک جدیدی از مشاهده موجودات فضایی ارائه می‌کنند، گاهی اوقات دانشمندان نیز ادعا می‌کنند که شواهدی از حیات فرازمینی پیدا کرده‌اند. در اینجا ۵ مورد از ادعای علمی برتر برای وجود زندگی فرازمینی ذکر می‌شود.

۵- میکروب‌ها در شهاب سنگ‌ها

میکروب‌ها در شهاب سنگ‌ها

در ۴ مارس ۲۰۱۱ ریچارد هوور (Richard Hoover) دانشمند ناسا در یک مقاله‌ ادعا کرد که شواهد فسیلی از سیانوباکتری‌ها (Cyanobacteria) در شهاب سنگ‌های کربن‌دار از فضا پیدا کرده است (fossil evidence for cyanobacteria). هوور برش‌هایی از شهاب‌سنگ را بوسیله میکروسکوپ الکترونی بررسی کرد و گفت در زمینه این شهاب‌سنگ رشته‌ها و ساختارهایی را که به گفته وی شباهت زیادی به جلبک‌های تک سلولی دارند، شناسایی کرده است.

واکنش برخی دانشمندان با شک و تردید همراه بود، زیرا بخشی از این مطالعه در مجله کیهان شناسی مشکوک منتشر شده بود. محققان دیگری نیز گفتند که این تحقیق کامل است، اما برای تایید این ادعا هنوز زود است.

بیشتر بخوانید: موجودات فرازمینی احتمالا از کهکشان راه شیری و زمین بازدید کرده‌اند

۴- تحقیقات کاوشگر وایکینگ

تحقیقات کاوشگر وایکینگ

در سال ۱۹۷۶ کاوشگر وایکینگ (Viking Lander) ‌ناسا بر روی مریخ فرود آمد. این کاوشگر آزمایش‌های بیولوژیکی زیادی از جمله جمع‌آوری نمونه‌هایی از خاک مریخ برای آزمایش ترکیبات آلی، بلوک‌های سازنده حیات و نشانگرهای زیستی که می‌تواند حضور میکروارگانیسم‌ها را نشان دهد، انجام داد.

کاوشگر شواهد کمی از مواد آلی پیدا کرد، اما برچسب گذار کاوشگر شواهدی از واکنش‌های شیمیایی پیدا کرد که سبب افزایش دی‌اکسیدکربن در سطح مریخ شده بود. گیلبرت لوین (Gilbert Levin) مهندسی که برچسب گذار کاوشگر را طراحی کرده بود، نتیجه گرفت که این واکنش‌ توسط میکروارگانیسم‌های زنده موجود در خاک مریخ انجام شده است. با این حال، این تفسیر هیچگاه مورد تایید جامعه علمی قرار نگرفت.

تحقیقات جدید، نتایج کاوشگر وایکینگ برای جستجوی ترکیبات آلی در مریخ را مورد سوال قرار داده و آنها را نتایج منفی نامیده است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در نشریه تحقیقات ژئوفیزیکی منتشر شد حاکی از آن است که این ترکیبات در مریخ وجود داشته‌اند (compounds were present on Mars) اما قبل از اینکه وایکینگ بتواند آنها را تشخیص دهد، توسط مواد شیمیایی دیگری نابود شده‌اند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از عجیب ترین گزارشها از مشاهده بشقاب پرنده ها

۳- بوته‌های آرتور سی کلارک در مریخ

بوته‌های آرتور سی کلارک در مریخ

سر آرتور سی کلارک (Sir Arthur C. Clarke) نویسنده داستان‌های علمی-تخیلی که به خاطر رمان ۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی (۲۰۰۱: A Space Odyssey) معروف است، در سال ۲۰۰۱ ادعا کرد که تصاویر گرفته شده توسط ماهواره نقشه‌بردار سراسر مریخ ناسا (NASA’s Mars Global Surveyor) شواهدی از درختان و بوته‌های موجود در مریخ را نشان داده است.

اکثر دانشمندان این ادعا را مورد تمسخر قرار دادند اما این نویسنده بر اعتقاد خود پافشاری کرد. کلارک در آن زمان گفت: من کاملاً جدی هستم و می‌گویم که باید نگاه دقیقی به تصاویر جدید مریخ داشته باشید. وی گفت چیزی طی فصول مختلف در حال تغییر و حرکت است و حداقل می‌تواند گیاهی باشد. کلارک در سال ۲۰۰۸ در سری‌لانکا درگذشت.

بیشتر بخوانید: بیش از ۳۰ تمدن فرازمینی هوشمند در کهکشان ما وجود دارد

۲- کانال‌های مریخ

کانال‌های مریخ

این ایده که در مریخ شبکه پیچیده‌ای از کانال‌ها وجود دارد نخستین بار در سال ۱۸۷۷ توسط ستاره شناس ایتالیایی جیووانی شیاپارلی (Giovanni Schiaparelli) مطرح شد و بعدها توسط ستاره شناس پرسیوال لاول (Percival Lowell) عمومیت یافت. لاول بر اساس مشاهداتی که در رصدخانه آریر (Ariz) در آریزونا انجام داده بود، نقشه‌هایی از کانال‌های پیچیده مریخ تهیه کرد.

این ایده تا اوایل قرن بیستم پذیرش نسبتاً گسترده‌ای به دست آورد، اما با ظهور تلسکوپ‌ها و تجهیزات جدید مشاهدات نجومی بهبود یافت و تصویربرداری‌های جدید نشان داد که کانال‌ها در واقع توهمات نوری و سازه‌های زمین شناختی مریخ بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: کشف شواهدی از وجود یک سیستم آب زیرزمینی دیرینه در اعماق مریخ

۱- شهاب‌سنگ آلن هیلز

شهاب‌سنگ آلن هیلز
تصویر سمت چپ ساختار میکروسکوپی شهاب‌سنگ، تصویر سمت راست عکس شهاب‌سنگ آلن هیلز

در سال ۱۹۸۴ گروهی از محققان آمریکایی در تپه‌های آلن هیلز قطب جنوب شهاب‌سنگی یافتند که بعدها مشخص شد از مریخ به زمین آمده است و شهاب‌سنگ آلن هیلز (Allan Hills 84001) نام گرفت.

این سنگ ۱.۹ کیلوگرمی یکی از قدیمی‌ترین شهاب‌سنگ‌های مریخی می‌باشد که تاکنون در زمین یافت شده است. دانشمندان برآورد می‌کنند که این سنگ بیش از ۴ میلیارد سال پیش از سخت شدن گدازه‌ به وجود آمده است، زمانی که هنوز آب مایع در سطح مریخ جریان داشت. این سنگ از زمان کشف آغازگر بحث و جنجال‌های زیادی درباره‌ی وجود حیات در مریخ است.

دانشمندان اعتقاد دارند که منشا این شهاب‌سنگ احتمالاً از منطقه‌ دره‌وار مارینر (Valles Marineris) است. به عقیده پژوهشگران این سنگ حدود ۱۷ میلیون سال پیش، در پی برخورد یک شهاب به سطح مریخ از آن جدا شده و پس از یک دوره سرگردانی طولانی در فضا، سرانجام ۱۳۰۰۰ سال پیش به زمین آمده است.

برخی از کارشناسان ناسا می‌گویند درون این شهاب‌سنگ می‌توان نمونه‌های فسیل شده از ارگانیسم‌های زنده یافت که در اعماق مریخ زندگی می‌کنند. در سپتامبر ۲۰۰۵ میلادی پژوهشگران دانشگاه هاوایی در مانوا بر پایهٔ داده‌های ماهوارهٔ نقشه‌بردار سراسر مریخ و نیز یافته‌های فضاپیمای رباتیک اُدیسه مریخ (۲۰۰۱ Mars Odyssey) به این نتیجه رسیدند که آلن هیلز می‌تواند از سنگ‌های نزدیک به دره‌وار مارینر که در گذشته در زیرآب بوده است، باشد. این دانشمندان احتمال می‌دهند که در این ناحیه بقایای موجودات زنده یافت شود. 

 

بیشتر بخوانید: شهاب‌سنگ‌ها آب، کربن و مواد فرار را به زمین آورده‌اند

منبع space
مطالب مشابه
2 نظر
  1. Saeed Rownagh می گوید

    اطلاعات بسیار عالی هست و آموزنده

    1. مدیریت می گوید

      سپاس

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.