کشف یک تاج ۵۰۰۰۰ هزار ساله و از جنس عاج ماموت در غاری در سیبری

باستان شناسان اخیرا بقایای یک تاج باستانی با قدمت ۳۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ سال را که توسط یک مرد پوشیده می شد کشف کردنده اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، در حال حاضر پرسش این است که آیا تاج سر به معنای جایگاه وی بوده یا اینکه فقط میخواست موهایش را حفظ کند. این ساخته شده از عاج در تابستان گذشته از غار دنیسووا (Denisova) در کوه های آلتای سیبری کشف شد. جنس عاج از جنس ماموت پشمالو بوده که اکنون منقرض شده است و بین ۳۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ سال قدمت دارد و احتمالا قدیمی ترین آن در منطقه اوراسیای شمالی است.

الکساندر فدرچنکو (Alexander Fedorchenko) از آگادمی علوم روسیه گفت: کلاه پادشاهی یا هدبند ساخته شده از استخوان، شاخ و یا عاج ماموت یکی از نادرترین انواع زیور آلات شخصی شناخته شده در عهد پارینه سنگی در شمال اوراسیا بحساب میآید (بیشتر بخوانید: انسان‌های دوره سنگی از کهربا برای تجارت استفاده می‌کردند). 

پالئولیتیک (Paleolithic) بالایی یا سالهای پایانی عصر سنگ، از حدود ۴۰،۰۰۰ سال پیش شروع شد. فدرچنکو به لایو ساینس گفت: علاوه بر عاج ماموت، اشیاء دیگری در غار بودند که در آن دوره زمانی از انواع مواد اولیه ساخته شده بودند و شامل سنگ نرم، استخوان لوله ای از حیوانات و پرندگان، دندان پستانداران و پوسته صدف آب شیرین و تخم شتر مرغ است.

یک تاج 50000 هزار ساله و از جنس عاج ماموت در غاری در سیبری یافت شد

فدرچنکو میگوید از سوی دیگر، هنگامی که در غار دنیسووا کار می کنید، باید آمادگی هر کشف و حتی اکتشافات بزرگ علمی را داشته باشید. این غار دنیسووا بخاطر وجود شواهدی از نسل انسانهای منقرض شده است به نام انسان تبار دنیسووانس (Denisovans) معروف است (بیشتر بخوانید: شام آخر اوتسی، مرد یخی).

تاج در بخش حجره های جنوبی غار و همان جایی که بقایای دندانی یک انسان بزرگسال با قدمت ۴۰۰۰۰ سال کشف شده است. فوردچنکو گفت: حتی اگر شواهد دیگری از نسل های دیگر انسانها در حجرههای جنوبی یافت نشود میتوان حدس زد که آن تاج متعلق به یک دنیسووانس است یا نه چیز دیگر.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.