کشف ستاره چشمک‌زنی که جوانترین تپ‌اختر دنیا است

ستاره شناسان رصدخانه چاندار برای اولین بار جوانترین تپ‌اختر جهان که نوعی ستاره مغناطیسی نوترونی است را کشف کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از اسپیس، طبق جدیدترین تحقیق رصدخانه چاندرا بوسیله اشعه ایکس، برخی اجسام با سرعت بسیار زیادی در فضا حرکت می‌کنند (سه میلیون و دویست هزار کیلومتر در ساعت). بخصوص ‌ (pulsar) بادی سهابی (پوسته‌ای از ذرات مغناطیسی با انرژی بسیار زیاد که در اطراف یک ‌ قرار دارند) که سرعت بسیار زیادی دارند. این پدیده درون یک ‌پنهان با نام Kes 75، به عنوان جوان ترین پالسار یا تب اختری می باشد، که تا به امروز کشف شده است.

‌ نوعی ستاره مغناطیسی نوترونی است، که از انفجار برخی ابرنواخترها به وجود می‌آید. به دلیل فعالیت مغناطیسی، آنها جت‌های دوگانه از تابش رادیویی در سراسر جهان از خود ساتع می‌کنند. به دلیل چرخش بسیار زیاد، آنها را با فانوس‌های دریایی در زمین مقایسه می‌کنند. 

رصدخانه چاندرا در سال ۲۰۰۰ اولین تپ‌اختر را مشاهده کرد و تا به امروز دانشمندان بیش از ۲،۰۰۰ تپ‌اختر کشف کرده‌اند. سرعت فوق العاده زیاد سهابی بادی-پالسار (pulsar-wind nebula) احتمالا به این دلیل است که آنها در داخل حبابی از نیکل و آهن گازی در ابرنواختر که بسته هایی با چگالی پایین ایجاد می کند، حرکت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: تصویر شگفت انگیز از لحظه تولد یک ستاره دوتایی

سرعت زیاد آنها مسئله اغراق آمیزی نیست، علاوه بر آن دانشمندان می‌گویند که انسانهای روی زمین باید انفجار تپ‌اختر Kes 75 را در طول ۵ قرن گذشته مشاهده کرده باشند. ولی هیچ اطلاعاتی درباره آن ثبت نشده است، تیم تحقیقاتی علت این امر را بخاطر وجود گرد و غبارهای زیاد در مسیر آنها تخمین می‌زنند. 

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.