کشف ردپای ۱۵۶۰۰ ساله انسان در شیلی

باستان شناسان قدیمی ترین ردپای انسان در قاره آمریکا با قدمت ۱۵۶۰۰ سال را در شیلی کشف کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، این ردپا در حفاری های سال ۲۰۱۰ کشف شد و دانشمندان ارتباط آن را با حیوانات رد کرده تاکید کردند که متعلق به یک انسان نر است. دانشمندان می گویند که این اثرفسیل می تواند بینش  جدیدی درباره جامعه پاتاگونیا (بخش بزرگی از آمریکای جنوبی است که دربرگیرنده بخش‌های جنوبی آرژانتین و شیلی است)، ارائه دهد.

این ردپا در سایت حفاری (Pilauco) در شهر اوسورنو در جنوب شیلی یافت شد، دانشمندان از سال ۲۰۰۷ در این محل مشغول به حفاری بودند. دانشمندان معتقدند این ردپا متعلق به یک فرد بزرگسال بالغ پابرهنه و سبک وزن بوده است. همچنین در کنار این ردپا استخوانها و ابزارهای فسیلی کشف شد که با روشهای کربن سنجی مورد تعیین سن قرار گرفتند.

دانشمندان به منظور تعیین اینکه آیا ردپا متعلق به انسان یا حیوان بوده است، آزمایشهای ردپا با قدم گذاشتن بر روی خاک مشابه و دارای رطوبت از زوایا و فشار مختلف انجام دادند. بازسازی با استفاده از سه طرح مختلف ردپای برهنه انسان با اندازهی پای مشابه، اما ارتفاع و وزن متفاوت صورت گرفت.

کشف ردپای 15600 ساله انسان در شیلی

ردپا پس از ایجاد به سرعت توسط لایههای خاک پوشیده شده که در نتیجه سبب حفظ آن تا به امروز شده است. با توجه به عمق انداه گیری شده هنگام حفاری، ردپا توسط حدود ۳ متر رسوب پوشیده و فشرده شده است که سبب شده تا امروزه متفاوت از روزی که ایجاد شده به نظر برسد.

دکتر کارن مورنو (Karen Moreno) دیرینه شناس دانشگاه استرال در بوینس آیرس آرژانتین، که بر مطالعات نظارت داشته است میگوید: محققان همچنین استخوانهای جانورانی از قبیل فیلهای اولیه در این محل پیدا کردهاند اما مشخص است که ردپا شواهدی از حضور انسان است. دکتر مورنو اضافه می کند که این اولین شواهد از حضور انسانها در قاره آمریکا است که قدمت آن بیشتر از ۱۲۰۰۰ سال است (بر اساس مطالعات قبلی قدمت انسان در قاره آمریکا ۱۲ هزار سال تخمین زده میشد). 

بیشتر بخوانید: شام آخر اوتسی، مرد یخی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.