کشف معبدی که خدای آن با پوست انسان آراسته می شد

باستان شناسان می گویند در مکزیک یک معبد مربوط به اکسایپ توتک (Xipe Tōtec) خدایی که با پوست قربانیان پوشیده شده یافتهاند. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، براساس اعلام موسسه ملی انسان شناسی و تاریخ مکزیک (INAH)، این کشف نخستین بار نشان می دهد که محققان برای اولین بار یک مرکز فرقه ای برای اکسایپ توتک بصورت رسمی پیدا کردهاند.  

این کشف در نزدیکی محل ناچیجیان (Ndachjian) در استان پوئبلا (Puebla) در مکزیک انجام شده. یک استان شناس با نام نوئمی کاستیلو (Noemi Castillo) میگوید: مردم بومی پوپولوکا (Popoloca) این معبد را ۱۰۰۰ تا ۱۲۶۰ سال پس از میلاد ساختهاند. این منطقه بعدها توسط امپراتوری ازتک فتح شد.

اکسایپ توتک در افسانه های ازتک ها خدای مهمات جنگ و بازسازی کشاورزی بود. در طول جشنهای بهاری که تلاکاایکسیپولیزتلی (Tlacaxipehualiztli) نام داشت قربانیان در مبارزه همانند گلادیاتورها و با شلیک تیر کشته میشدند. پس از آن مرده ها را روی سکوی هایی گذاشته و پوست آنها توسط کاهنان و دیگر شرکت کنندگان در مراسم  آنقدر پوشیده میشد تا در نهایت مندرس گردد.

کشف معبدی که خدای آن با پوست انسان آراسته می شد

باستان شناسان بر این باورند که معبد دارای ویژگی هایی است که با توصیف این آیین ها مطابقت دارد. آنها حتی حفره هایی شناسایی کردهاند که پوست انسانها پس از پوسیده شدن در آنجا قرار میگرفتند (بیشتر بخوانید: بزرگترین کشف های باستان شناسی در سال ۲۰۱۸). 

محققان سه مجسمه یادبود در این سایت کشف کردند که نشان دهنده اکسایپ توتک است، همچنین یک لگن با ارتفاع ۸۰ سانتیمتر، دو جمجمه پوستی که هرکدام  ۷۰ سانتی متر بلندی دارند و وزن آنها ۲۰۰ کیلوگرم است، نیز در آنجا وجود دارد.  سوزان گیلسپی باستان شناس دانشگاه فلوریدا میگوید: این مجسمه شواهد قانع کننده ای از خدای مربوط معبد دارد.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.