کشف مقدار زیادی آب یخ زده در مریخ

دانشمندان یک قطعه غول پیکر آب یخزده در زیر رسوبات سطح مریخ کشف کردهاند که شواهدی از یک کلاهک یخی پنهانی قطبی است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، این مطالعه حاصل مشاهدات مدارگرد مریخ ناسا است و نشان میدهد که صفحات یخی در زیر رسوبات ماسهای به ضخامت ۱ مایل (۱۶۰۰ متر) دفن شدهاند. آنها میگویند که یافتهها شواهد قانع کنندهای مبنی بر این که کلاهکهای یخی بر خلاف زمین در نتیجه شیب و مدار سیاره رشد کردهاند.

دانشمندان میگویند مقدار یخ زیر رسوبات ماسهای به اندازهای زیاد است که اگر ذوب شود میتواند سطح سیاره را با ۱٫۵ متر آب بپوشاند. استفانو نروزی (Stefano Nerozzi) از موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس و نویسنده اصلی این مقاله میگوید: ما انتظار داشتیم این مقدار آب یخ زده را در اینجا پیدا کنیم و این احتمالا سومین مخزن بزرگ آب مریخ است.

دانشمندان بر این باورند که این لایههای یخ در مریخ در طول سالهای یخبندان گذشته تشکیل شده و در دورههای گرم توسط شن و ماسه محافظت شدهاند. 

کشف مقدار زیادی آب یخ زده در مریخ

در حالی که دانشمندان درباره فعالیتهای یخچالی مریخ در سالهای گذشته گمانهزنیهایی داشتند، کلاهکهای یخی که تصور میشد ناپدید شدهاند در دورههای زمانی ۵۰۰۰۰ ساله تحت تاثیر شیب کج و تلوتلو خوردن مریخ قرار گرفته و در برابر خورشید محافظت شدهاند.

بیشتر بخوانید: کشف شواهدی از وجود یک سیستم آب زیرزمینی دیرینه در اعماق مریخ

نروزی در ادامه میگوید: به طرز شگفت آوری حجم کل یخهای دفن شده در زیر رسوبات به اندازه یخچالهای عرضهای پایینتر مریخ بوده و از نظر سنی نیز باهم برابر هستند. درک این که چه مقدار آب در مقیاس کلی نسبت به چیزی که در قطبهای مریخ وجود دارد، برای تعیین میزان آب مایع در مریخ اهمیت زیادی دارد. اگر تمام شرایط مناسب برای زندگی را در مریخ وجود داشته باشد اما بیشترین میزان آب در قطبهای مریخ به دام افتاده باشد در اینصورت وجود آب مایع در اطراف استوا مشکل خواهد بود.

کشف مقدار زیادی آب یخ زده در مریخ

هرچه چشم انداز مهاجرت انسان به مریخ جدیتر میشود، مسئله سکونت انسان در مریخ بیشتر مورد توجه محافل عمومی و خصوصی قرار میگیرد. به گونهای که ناسا اخیرا به یک شرکت یک جایزه ۵۰۰،۰۰۰ دلاری برای توسعه طرح مفهومی زیستگاه آماده انسان اعطا کرد که در آن زیستگاه انسان با استفاده از چاپ سه بعدی ساخته میشود.

شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس (SpaceX) که متعلق به مدیر عامل شرکت تسلا، ایلان ماسک است نیز همچنان به دنبال اولین مأموریت فضایی ارسال انسان به مریخ است. شرکت استارهوپر (Starhopper) نیز که هدف ماموریتهای آن فرستادن انسان به ماه و مریخ است، در حال آماده سازی اولین ماموریت خود است.

بیشتر بخوانید: ناسا در سطح سیارک بنو شواهدی از وجود آب پیدا کرد

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.