کشف منشأ یک انفجار رادیویی سریع مرموز برای اولین بار

دانشمندان برای اولین بار منبع یک پالس مرموز انرژی کیهانی را که با نام انفجار رادیویی سریع شناخته میشود را شناسایی کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، انفجارهای رادیویی سریع (FRBs) سالهاست که محققان را بهت زده کردهاند، آنها به صورت سیگنال زودگذر از جهان دور ظاهر میشدند در حالی که توضیح قطعی برای آنها وجود نداشت. تصور میشد که این نورهای چشمک زن از سیاهچالهها یا ستارههای نوترونی میآیند، حتی برخی میگفتند که ممکن است منشا آنها موجودات بیگانه باشد.

دانشمندان اخیرا توانستند منشا یک انفجار رادیویی سریع  را که طی چند ماه چندین بار پالس آن تکرار شده است را شناسایی کنند، در حالی که پیدا کردن منبع یک انفجار که کمتر از یک میلی ثانیه طول می کشد بسیار چالش برانگیز است. در یک پیشرفت قابل توجه تیمی از دانشمندان استرالیایی با استفاده از رصدخانه جمینی جنوبی (Gemini South) در شیلی توانستند منبع یک FBR را که از یک کهکشان با فاصله ۳٫۲ میلیارد سال نوری بود شناسایی کنند.

کشف منشا یک انفجار رادیویی سریع
رصدخانه جمینی جنوبی

کیث بنیستر (Keith Bannister) از موسسه تحقیقات علمی و صنعتی مشترک المنافع استرالیا (CSIRO)، که تیم استرالیایی را رهبری میکند، میگوید: یافتن انفجار سریع رادیویی که یک بار چشمک میزند و سپس محو میشود، بسیار چالش برانگیز است.

یکی از این انفجارهای رادیویی سریع FRB 180924 نام دارد که با استفاده از تلسکوپ رادیویی آرایه کیلومتر مربعی استرالیا  (ASKAP) در سپتامبر ۲۰۱۸ ردیابی شد. این تلسکوپ رادیویی دارای ۳۶ آنتن است که به عنوان یک ابزار واحد آسمان برای یافتن FRBها جستجو میکند.

با محاسبه تفاوت دقیقه در مقدار زمان نوری توسط هر یک از ۳۶ آنتن، تیم مطالعاتی میگوید: آنها قادر به ردیابی منشأ انفجار بودند. آدام دلر (Adam Deller) عضوی از تیم می گوید: با استفاده از این تفاوت های زمانی بسیار کوتاه (کسری از یک میلیاردم ثانیه) ما توانستیم کهکشان منشأ را شناسایی کنیم.

تیم مطالعاتی سپس برای بررسی مسافت و سایر خصوصیات از رصدخانه جمینی شیلی، رصدخانه کک و رصدخانه بزرگ جنوبی اروپا (VLT) استفاده کردند. نیکولاس تیهوس (Nicolas Tejos) که مشاهدات رصدخانه جمینی را رهبری میکرد، گفت: داده های جمینی جنوبی کاملا تایید کردند که این نور حدود ۴ میلیارد سال پیش کهکشان منشأ را ترک کرده است.

دلر در ادامه میگوید: هنگامی که ما توانستیم موقعیت FRB 180924 را بدست آوریم، میدانستیم که دادهها نه تنها کهکشان منشأ بلکه جایی که این انفجار رادیویی سریع در کهکشان میزبان رخ داده است را نیز برای ما مشخص کردند. ما دریافتیم که منشأ FRB 180924 در خارج از هسته و اطراف کهکشان قرار دارد.

دانشمندان می گویند که این موفقیت میتواند در قدم بعدی منجر به کشف عامل ایجاد کننده FRB باشد. همچنین میتواند منجر به روش های کارآمدتری برای شناسایی منشأ آنها شود.

بیشتر بخوانید: کشف سیگنال های رادیویی مرموز و تکراری از یک کهکشان با فاصله ۱٫۵ میلیارد سال نوری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.