کشف یک دریاچه گدازه کمیاب در یک جزیره دورافتاده

تصاویر ماهوارهای وجود یک دریاچه گدازه را در دهانه کوه مایکل، آتشفشان فعال واقع در یک جزیره دور افتاده در اقیانوس جنوبی  نشان میدهند. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از گیزمودو، جدا از آنچه که در فیلمها و بازیهای ویدئویی نشان داده میشود، دریاچههای گدازه بسیار نادر هستند. با وجود حدود ۱۵۰۰ آتشفشان زمین فعال بر روی زمین، تنها هشت دریاچه گدازه در زمین وجود دارد. تیم تحقیقاتی از موسسه مطالعات قطب جنوب بریتانیا و کالج لندن وجود دریاچه گدازه را با استفاده از دادههای ماهوارهای جمع آوری شده در طول سه دهه گذشته تایید کردند.

دادههای حاصل از تصاویر ماهوارهای از دهه ۱۹۹۰ حاکی از وجود یک دریاچه گدازه بود که ناهنجاری حرارتی نشان میداد و حاکی از خروج گدازه بود، اما به علت وضوح پایین تصاویر تایید آن امکانپذیر نبود. دوری این آتشفشان از نزدیک ترین جزیره، یعنی ساندرز (Saunders) کمکی نکرد و انجام مشاهدات از نزدیک نیز مشکل است. این جزیره بین جزایر ساندویچ جنوبی بریتانیا در حدود ۱۵۵۰ کیلومتری شرق جزایر فالکلند (Falkland) قرار دارد.

بیشتر بخوانید: چرا سال ۵۳۶ میلادی بدترین سال برای زندگی بشر بود؟

دنلیه گری (Danielle Gray) از کالج لندن در یک نشست خبری میگوید: کوه مایکل یک آتشفشان در یک جزیره دور افتاده در اقیانوس جنوبی است. دسترسی به این مکان بسیار دشوار بوده و بدون تصاویر ماهوارهای با وضوح بالا، یادگیری بیشتر در مورد این ویژگی زمین شناسی شگفت انگیز چالش بسیار دشواری است.

برای این پژوهش محققان از دادههای جمع آوری شده توسط ماهوارههای لندست (Landsat)، سنتینل-۲ (Sentinel-2) و استر (ASTER) از سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ همراه با اطلاعات تاریخی که از سال ۱۹۸۹ جمع آوری شده بود، استفاده کردند. همانطور که نویسندگان مقاله اظهار داشتند، دورههای آتشفشانی پایدار و فورانها در طول دوره ۳۰ ساله مورد مطالعه قرار گرفته است.

تصاویر با وضوح بالا نشان می دهد که دریاچه گدازه قطری بین ۹۰ تا ۲۱۵ متر و درجه حرارت آن از ۹۸۹ تا ۱۲۷۹ درجه سانتیگراد است.

کشف یک دریاچه گدازه کمیاب

الکس بارتون جانسون (Alex Burton-Johnson) از نویسندگان مقاله میگوید: شناسایی دریاچه گدازه درک ما را از فعالیتهای آتشفشانی و خطر این جزیره دور افتاده بهبود بخشیده و در نهایت به ما کمک کرد تا تکنیکهای نظارت بر آتشفشانها را از فضا توسعه دهیم.

هفت دریاچه گدازه دیگر در زمین عبارت از آتشفشان نیراگونگو (Nyiragongo Volcano) در جمهوری دموکراتیک کنگو، آتشفشان ارتا آله (Erta Ale) در اتیوپی، کوه اربوس (Mount Erebus) در قطب جنوب، کوه یاسور وانواتو (Yasur Vanuatu) در کیلائوا (Kilauea) در هاوایی، آمبریم (Ambrym) در وانواتو و آتشفشان ماسایا (Masaya) در نیکاراگوئه هستند.

بیشتر بخوانید: سال بدون تابستان در بخشهایی از زمین

منبع gizmodo
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.