۱۰ مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

در این واقعیت که جهان عجیب و غریب است هیچ جای سوالی وجود ندارد، کافیست به بیرون نگاه کنید و انواعی از گیاهان و جانوران عجیب را مشاهده کنید. با این وجود، سیاره ما قطعه کوچکی از پدیده‍‌های عجیب و غریب را نشان می‌دهد بسیاری از پدیده‌‌های عجیب در سراسر کیهان پنهان بوده و ستاره شناسان هر روز شگفتی‌های جدیدی می‌یابند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Livescience، در این نوشتار ۱۰ مورد از عجیب‌ترین اشیاء کیهان را بررسی می‌شوند، در ادامه با ما همراه باشید.

۱۰- امواج رادیویی مرموز

از سال ۲۰۰۷ محققان سیگنال‌های رادیویی فوق العاده درخشانی دریافت می‌کنند که فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشد. این چشمک‌های عجیب و غریب با نام انفجارهای سریع رادیویی (FRBs) شناخته می‌شوند و از فواصل میلیاردها سال نوری می‌آیند. به تازگی دانشمندان موفق به ثبت یک انفجار سریع رادیویی تکراری شده‌اند که شش بار پشت سرهم چشمک می‌زند، این انفجار سریع رادیویی در نوع خود دومین سیگنال بوده و می‌تواند به دانشمندان در درک رمز و راز این پدیده کند.

بیشتر بخوانید: کشف منشأ یک انفجار رادیویی سریع مرموز برای اولین بار

۹- پاستای هسته‌ای

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

پاستای هسته‌ای (Nuclear Pasta) قوی‌ترین ماده جهان است که از باقی مانده ستاره‌های مرده تشکیل شده است. طبق شبیه سازی‌ها پروتون‌ها و نوترون‌ها در پوسته چروکیده یک ستاره تحت فشار گرانشی شدیدی قرار می‌گیرند که آنها را مانند دولایه شبه-لینگوینی متراکم می‌کند. برای درهم شکستن پاستای هسته‌ای ۱۰ میلیارد برابر نیروی مورد نیاز برای خرد کردن فولاد لازم است.

۸- حلقه‌های هائومیا

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

سیاره کوتوله هائومیا (Haumea) که در کمربند کویپر، آنسوی نپتون قرار دارد بسیار غیرعادی است. این شیء شکل کشیده و عجیبی داشته، دارای دو قمر است و هر روز آن تنها ۴ ساعت طول می‌کشد که آن را به سریع‌ترین جسم در حال چرخش منظومه شمسی تبدیل کرده است. اما در سال ۲۰۱۷ هائومیا عجیب‌تر شد، زیرا دانشمندان هنگام عبور این سیارک از مقابل یک ستاره متوجه یک حلقه نازک شدند که در حال چرخش به دور هائومیا بوده و به نظر می‌رسد در نتیجه برخورد یک شیء در گذشته ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شی غیرسیاره ای در منظومه شمسی

۷- کهکشان فاقد ماده تاریک

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

ماده تاریک (Dark matter)، ماده‌ای عجیب و ناشناخته است که ۸۵ درصد کل ماده در جهان را تشکیل می‌دهد. به همین علت محققان حداقل در مورد یک چیز مطمئن هستند؛ ماده تاریک در همه جا هست. گروهی از محققان در مارس ۲۰۱۸ در حال بررسی یک کهکشان عجیب بودند که دریافتند این کهکشان به ندرت حاوی ماده تاریک است. کارهای بعدی روی این جسم عجیب آسمانی نشان داد که در این کهکشان ماده تاریک وجود دارند، نتیجه این مطالعه در تضاد با نظریه‌ای است که بیان می‌کند ماده تاریک در همه جا وجود دارد!

بیشتر بخوانید: ماده تاریک چیست؟

۶- عجیب‌ترین ستاره جهان

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

هنگامی که اخترشناس تابیتا بویاجیان (Tabetha Boyajian) از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و همکارانش اولین بار ستاره KIC 846285 را دیدند گیج شدند. این ستاره که به Tabby نیز معروف است در فواصل نامنظم و در طول مدت زمان عجیب، گاهی تا ۲۲ درصد دچار کاهش روشنایی می‌شود. نظریه‌های مختلفی درباره علت این پدیده از جمله امکان ساخت یک ابرسازه بیگانه مطرح شده است، اما در حال حاضر اکثر محققان معتقدند که این ستاره توسط حلقه‌ای غلیظ از گرد و غبار احاطه شده است که موجب تیره شدن ستاره می‌شود. 

۵- هایپریون الکتریکی

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

عنوان عجیب و غریب‌ترین قمر در منظومه شمسی می‌تواند به بسیاری از اشیاء آسمانی از جمله آیو (IO) قمر بیش از حد آتشفشانی مشتری یا تریتون (Triton) قمری با چشمه‌های جوشان نپتون اشاره کند. اما یکی از عجیب‌ترین قمرها هایپریون (Hyperion)، قمر زحل با شکل نامنظم و شبیه سنگ پا است که سطح آن دارای دهانه‌های برخوردی متعدد است. فضاپیمای کاسینی ناسا که بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۷ از زحل بازدید کرد، دریافت که هایپریون دارای شارژ الکتریکی بوده و از خود الکتریسیته ساکن به فضا منتقل می‌کند. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ اقیانوس فضایی و حیرت انگیز خارج از زمین

۴- نوترینوی راهنما

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

نوترینوی (Neutrino) تنها و پرانرژی که در ۲۲ دسامبر ۲۰۱۷ به زمین رسید به تنهایی فوق العاده نبود. فیزیکدان‌ها در رصدخانه ردیاب نوترینوی آیس کیوب (IceCube Neutrino Observatory) در قطب جنوب نوترینوهای با انرژی مشابه را حداقل یک بار در ماه مشاهده می‌کنند. اما این یکی استثنایی بود زیرا به اندازه‌ای اطلاعات درباره منشأ خود ارائه نمود که دانشمندان تلسکوپ را به سمتی که از آن آمده بود نشانه گرفتند. دانشمندان کشف کردند که منشأ این نوترینو یک سیاه‌چاله غول پیکر در مرکز کهکشان است که از ۴ میلیارد سال پیش زمین را هدف ذرات خود قرار داده است.

۳- کهکشانی که فسیل زنده است

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

DGSAT یک کهکشان UDG است، به این معنا که این کهکشان به بزرگی کهکشانی مانند راه شیری است اما ستاره‌های آن به قدری گسترش یافته‌اند که به سختی قابل مشاهده است. اما زمانی که دانشمندان DGSAT 1 را در سال ۲۰۱۶ مشاهده کردند، متوجه شدند که این کهکشان تنها است زیرا کاملاً برخلاف سایر کهکشان‌های UDG است که معمولا در خوشه‌ها یافت می‌شوند. خصوصیات این کهکشان نشان می‌دهد که این جسم ضعیف متعلق به دورانی بسیار متفاوت از جهان است و قدمت آن به حدود یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ برمیگردد، به همین علت DGSAT 1 یک فسیل زنده است.

۲- جریان مادن قرمز از فضا

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

ستاره‌های نوترونی اشیاء بسیار متراکمی هستند که پس از مرگ یک ستاره عادی شکل می‌گیرند. به طور معمول آنها امواج رادیویی یا پرتوهای پرانرژی مانند اشعه ایکس از خود منتشر می‌کنند، اما در سپتامبر ۲۰۱۸ ستاره شناسان یک جریان طولانی از نور مادون قرمز که از یک ستاره نوترونی با فاصله ۸۰۰ سال نوری منتشر می‌شد را پیدا کردند، چیزی که هرگز پیش از آن مشاهده نشده بود. محققان پیشنهاد کردند که احتمالاً یک دیسک گرد و غبار در اطراف ستاره نوترونی، این جریان را تولید کرده است اما هنوز نمی‌توان درباره علت این پدیده توضیح داد.

۱- سیاره سرکش با شفق قطبی

10 مورد از عجیب ترین اشیاء کیهانی

سیارات سرکش (Rogue Planet) در فضا سرگردان هستند، این سیارات توسط نیروهای گرانشی از ستاره والدین خود جدا شده‌اند. یکی از خاص‌ترین این نوع سیارات، SIMP J01365663 0933473 نام دارد که با فاصله ۲۰۰ سال نوری، میدان مغناطیسی قدرتمندی دارد که ۲۰۰ برابر میدان مغناطیسی سیاره مشتری است. در نتیجه قدرت این میدان، چنان شفق‌هایی در قطب‌های این سیاره ایجاد می‌شوند که توسط تلسکوپ‌ها قابل مشاهده هستند.

منبع livescience
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.