آزگاردیا نخستین کشور فضایی جهان!

شامگاه جمعه هشتم تیر ۱۳۹۷، کاخ سلطنتی هافبرگ اتریش میزبان مراسمی خاص بود؛ در این مراسم دکتر ایگور آشوربیلی، میلیاردر روسی – آذربایجانی به عنوان رهبر نخستین کشور فضایی جهان موسوم به آزگاردیا سوگند خورد. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از یورونیوز، او سال‌ها به عنوان یکی از فعالان اقتصادی در صنایع نفتی بوده و از سال ۱۳۹۵ ایده‌ای جاه‌طلبانه مبنی بر تشکیل یک کشور فضایی را پیگیری می‌کند.

آشوربیلی در نهایت با ادای سوگند در مقابل ده‌ها مهمان از ۴۰ کشور جهان که عمده آنها را دانشمندان و علاقه‌مندان به فضا تشکیل می‌دادند، به‌طور رسمی تاسیس کشور فضایی آزگاردیا را اعلام کرد. او در نخستین انتخابات سراسری این کشور با کسب ۷۵ درصد آرا به عنوان نخستین رهبر آزگاردیا منصوب شد.

آزگاردیا نخستین کشور فضایی جهان!

وبسایت رسمی آزگاردیا اعلام کرده هدف از تاسیس این کشور، استفاده صلح‌آمیز از فضا، حفاظت از زمین در برابر خطرات فضایی و ایجاد پایگاهی علمی و رایگان در فضاست. آشوربیلی گفته به‌زودی کابینه کشور آزگاردیا را تشکیل خواهد داد و آنها در نظر دارند تا ۲۵ سال آینده ایستگاهی فضایی در مدار زمین و سپس پایگاهی در ماه را راه‌اندازی کنند (بیشتر بدانید:  زندگی در سیاره زهره).

آشوربیلی در سخنرانی خود در مراسم ادای سوگند وعده داده تا در آینده‌ای نزدیک این کشور فضایی به عضویت سازمان ملل درآید. نکته دیگر این‌که آزگاردیا دارای پرچم و سرود ملی است و واحد پول الکترونیک نیز دارد! همه افراد به آسانی می‌توانند با ثبت‌نام در وبسایت رسمی آزگاردیا به عنوان شهروند آن شناخته شوند.

آزگاردیا نخستین کشور فضایی جهان!

جمعیت فعلی آزگاردیا در حال حاضر به بیش از ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد که البته حدود ۲۰۰۰ نفر از آنها ایرانی هستند! مقامات آزگاردیا در نظر دارند که طی سال‌های آینده جمعیت این کشور را به ۱۵۰ میلیون نفر برسانند. این کشور خودخوانده در سال گذشته یک ماهواره مکعبی کوچک را با نام آزگاردیا ۱ به‌عنوان نخستین ماهواره فضایی خود به کمک فضاپیمای باری سیگنوس به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد و فضانوردان آن را در مدار زمین قرار دادند.

انگیزه اصلی از تاسیس چنین کشوری، هنوز به درستی مشخص نیست و به نظر می‌رسد چنین اقدامی از سوی ایده‌پردازان و مجریان این طرح، بیشتر راه‌انداختن یک جنجال تبلیغاتی باشد، در سال‌های اخیر به دفعات طرح‌های بلندپروازانه فضایی ارائه شده‌اند که در نهایت پس از مدتی در سکوت کامل خبری همه چیز متوقف شد. نمونه معروف آن پروژه سفر بی‌بازگشت به مریخ (مارس وان) بود که در زمان خود جنجال بسیاری به‌پا کرد و هزاران نفر از سراسر جهان برای کوچ به مریخ در وبگاه آن ثبت‌نام کردند و حتی عده‌ای نامزد آموزش‌های ویژه شدند!

حال باید دید آیا طرح تاسیس آزگاردیا به راستی یک پروژه فضایی جدی است یا تنها یک جنجال تبلیغاتی چند ماهه با اهداف و انگیزه‌هایی نامعلوم است.

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.