طرح ناسا برای ارسال کاوشگر دراگون فلای به تایتان

ناسا روز پنج شنبه برنامه خود برای ارسال یک کاوشگر پرنده موسوم به سنجاقک یا دراگونفلای به تایتان قمر زحل را رونمایی کرد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ناسا، مأموریت سنجاقک (Dragonfly) جستجوی عناصر تشکیل دهنده حیات، نمونه برداری و بررسی سطح قمر یخی زحل خواهد کرد. سنجاقک در سال ۲۰۲۶ به تایتان پرتاب خواهد شد و تا سال ۲۰۳۴ به آنجا خواهد رسید.

این روتور هواپیما به دهها موقعیت امیدوار کننده در تایتان پرواز کرده و به دنبال ترکیبات شیمیایی مشترک در تایتان و زمین خواهد بود. سنجاقک اولین وسیله نقلیه چند روتور ناسا خواهد بود که در یک سیاره دیگر پرواز خواهد نمود، این وسیله هشت موتور دارد و شبیه یک پهپاد بزرگ پرواز خواهد کرد. سنجاقک از اتمسفر غلیظ این قمر که ۴ برابر زمین غلظت دارد، به عنوان مزیت برای پرواز استفاده خواهد. 

شرایط تایتان مشابه با زمین اولیه است و میتواند سرنخهایی از نحوه تشکیل حیات در زمین را ارائه دهد. سنجاقک در طول ماموریت پایه ۲٫۷ ساله خود، محیطهای گوناگونی از جمله تپههای آلی تا یک دهانه برخوردی که آب مایع و مواد آلی پیچیده کلیدی برای تشکیل حیات (دهانه سلک) که احتمالا دهها هزار سال وجود داشته را بررسی خواهد کرد. ابزارهای سنجاقک میزان پیشرفت ترکیبات پروبیوتیک را بررسی مینمایند. آنها همچنین خواص جوی و سطح قمر و همچنین اقیانوسهای زیرزمینی و مخازن مایع را بررسی خواهد کرد. علاوه بر این، این ابزارها جستجوی شواهد شیمیایی از زندگی گذشته خواهند پرداخت.

بیشتر بخوانید: تصاویر نهایی کاسینی از حلقه های زحل که تاکنون دیده نشده بودند

طرح ناسا برای ارسال کاوشگر دراگون فلای به تایتان

جیم بریدنستین (Jim Bridenstine) مدیر ناسا گفت: با مأموریت سنجاقک، ناسا یک بار دیگر کاری را انجام میدهد که هیچ کس دیگر نمیتواند انجام دهد. بازدید از این اقیانوس و دنیای مرموز میتواند فهم ما را از حیات در کیهان دچار انقلاب کند. این ماموریت تا چند سال گذشته غیرقابل تصور بود اما ما اکنون آماده برای پرواز شگفت انگیز سنجاقک هستیم.

سنجاقک در اولین ماموریت خود در تپههای استوایی Shangri-La فرود میآید، که مشابه تپههای خطی نامیبیا در جنوب آفریقا هستند و محلهای نمونهگیری متنوعی را ارائه میدهند. سنجاقک این منطقه را با پروازهای کوتاه کاوش خواهد کرد. پس از آن به دهانه برخوردی سلک (Selk) خواهد رفت جایی که شواهدی از آب مایع، مواد آلی (مولکولهای پیچیده حاوی کربن همراه با هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن) و انرژی وجود دارد که با ترکیب هم میتوانند تشکیل حیات دهند. سنجاقک در طول شب‌های تایتان شارژ می‌شود و در طول روز در وسعت ۱۷۵ کیلومتری به کاوش خواهد پرداخت، تقریبا دو برابر مسافتی که کاوشگرهای مریخ پیمودهاند.

پتوماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) مدیر ارشد علوم ناسا در ستاد واشنگتن می‌گوید: تایتان با هر مکان دیگری در منظومه شمسی متفاوت است و سنجاقک نیز مانند هیچ مأموریت دیگری نیست. تصور پرواز این کاوشگر بر فراز تپه‌ها و دریاهای تایتان که بزرگترین قمر زحل است و کاوش در فرآیندهایی که این محیط فوق‌العاده را شکل داده‌اند، فوق‌العاده است. سنجاقک یک دنیای پر از انواع مختلفی از ترکیبات آلی را که آجرهای اولیه تشکیل حیات است و می‌تواند ما را در مورد منشأ حیات آگاه کند را بازدید خواهد کرد.

طرح ناسا برای ارسال کاوشگر دراگون فلای به تایتان

تایتان یک فضای مبتنی بر نیتروژن مانند زمین دارد. بر خلاف زمین، تایتان ابرهایی از متان دارد و در آنجا باران متان میبارد. مواد آلی در اتمسفر تشکیل شده و مانند برف سطح میریزند. آب و هوای قمر و فرآیندهای سطحی آن ترکیبات پیچیده آلی را با انرژی و آب ترکیب میکنند، مشابه با آن چیزی که ممکن است جرقه زندگی در سیاره ما را زده باشد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ شی غیرسیاره ای در منظومه شمسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.