تصویر انفجار ستاره‌ای از منطقه مرکزی کهکشان راه شیری

تصویری خیره کننده و با وضوح بالا از منطقه مرکزی کهکشان راه شیری، شواهدی از یک انفجار ستاره‌ای قدیمی نشان می‌دهد که با انفجار بیش از ۱۰۰۰۰۰ ابرنواختر ایجاد شده است. 

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این تصویر توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا (VLT) در صحرای آتاکامای شیلی و با استفاده از دوربین مخصوص حساس به مادون قرمز گرفته شده است. هسته کهکشان راه شیری متراکم‌ترین بخش کهکشان از نظر آرایش ستاره‌ها، گاز و گرد و غبار بوده و همچنین دارای یک سیاه‌چاله مرکزی کلان جرم است. 

این مطالعه نشان می‌دهد که انفجار ستاره‌ای یک میلیارد سال پیش، و پس از یک دوره آهسته اتفاق افتاده است، این عکس تصورات قبلی مبنی بر ثابت بودن نرخ تشکیل ستاره‌های کهکشان راه شیری را به چالش می‌کشد. محققان معتقدند که بنا بر زمان بروز انفجار ستاره‌ای، این پدیده ممکن است بر اثر ورود گازها از کهکشان کوتوله Sagittarius اتفاق افتاده باشد (روزهای آغازین کهکشان راه شیری و نحوه تشکیل آن)، این گازها مواد خام مورد نیاز برای به وجود آمدن ستاره‌ها را فراهم کرده‌اند.

رینر شودل (Rainer Schödel) نویسنده این مقاله از موسسه اخترفیزیک اندلس در اسپانیا می‌گوید: این بررسی بی سابقه درباره بخش بزرگی از مرکز کهکشان، به ما بینش بسیار دقیقی از روند شکل گیری ستاره‌ها را در این منطقه می‌دهد.

فرانسیسکو نوگراس-لارا (Francisco Nogueras-Lara) از موسسه اخترفیزیک مکس پلانک می‌گوید: بر خلاف آنچه که تاکنون پذیرفته شده بود، دریافتیم که شکل گیری ستاره‌ها در کهکشان راه شیری به طور پیوسته نبوده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین ستاره‌های آسمان

تصویر انفجار ستاره‌ای از منطقه مرکزی کهکشان راه شیری

محققان دریافتند که حدود ۸۰ درصد از ستاره‌هایی که منطقه مرکزی کهکشان راه شیری را تشکیل می‌دهند، در نخستین سال‌های عمر کهکشان و بین ۸ تا ۸/۵ میلیارد سال پیش تشکیل شده‌اند. پس از این دوره فعالیت کهکشانی، یک دوره سکون در کهکشان رخ داده که در آن در طول شش میلیارد سال ستاره‌های بسیار کمی متولد شده‌اند.

به گفته اعضای تیم تحقیقاتی، این دوره آرامش کهکشانی یک میلیارد سال پیش با یک دوره تشدید در شکل‌گیری ستاره‌ها به اتمام رسید و ستاره‌هایی با جرم صدها میلیون برابر خورشید، در کمتر از ۱۰۰ میلیون سال به وجود آمدند.

نوگراس-لارا می‌گوید: شرایط منطقه مورد مطالعه در طی این انفجار باید مشابه شرایط موجود در کهکشان‌های ستاره‌های انفجاری باشد که در آنها ستاره‌هایی با جرم ۱۰۰ برابر خورشید در هر سال تشکیل می‌شوند. در حال حاضر در کل کهکشان راه شیری ستاره‌هایی با جرم تقریباً یک یا دو برابر جرم خورشید در هر سال تشکیل می‌شوند. آقای نوگراس-لارا در ادامه می‌گوید: این فعالیت انفجاری، که باید از انفجار بیش از صد هزار ابرنواختر ناشی شده باشد، احتمالاً یکی از پرانرژی‌ترین وقایع تاریخ کهکشان ما است.

در خلال انفجار ستاره‌ای بسیاری از ستارگان عظیم خلق می‌شوند که طول عمر کمتری نسبت به همتایان کم جرم خود دارند، این بدان معنی است که آنها خیلی سریع‌تر به پایان عمر خود رسیده و بر اثر انفجارهای ابرنواختری شدید می‌میرند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته خواندنی درباره کهکشان راه شیری

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.