کشف قدیمی‌ترین اثر هنری جهان با قدمت ۴۴۰۰۰ سال در غاری در اندونزی

براساس تحقیقات جدید، یک نقاشی دیواری در غاری در اندونزی که صحنه شکار ماقبل تاریخ را به تصویر می‌کشد با قدمت نزدیک به ۴۴۰۰۰ سال قدیمی‌ترین اثر هنری جهان است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Phys، این نقاشی که در جزیره سولاوسی (Sulawesi) اندونزی کشف شده، ۴٫۵ متر (۱۳ فوت) طول دارد و صحنه شکار حیوانات وحشی را که توسط شکارچیان نیمه انسانی با طناب و نیزه تعقیب می شوند به تصویر کشیده است. این مقاله روز چهارشنبه ۱۱ دسامبر ۲۰۱۹ در نشریه Nature منتشر شده است.

تیم باستان شناسان با استفاده از روش‌های سن سنجی ایزوتوپی در دانشگاه گریفیت استرالیا، تأیید کردند که قدمت نقاشی برروی سنگ آهک غار حداقل ۴۳۹۰۰ سال سال قدمت داشته و به دوره پارینه سنگی (Palaeolithic) بالایی باز می‌گردد. محققان می‌گویند: این صحنه شکار در حال حاضر قدیمی‌ترین اثر تصویری داستان پردازی و اولین اثر هنری تصویری در جهان است.

این کشف پس از آن صورت گرفت که تا پیش از این، نقاشی یک حیوان در غاری در جزیره بورنئو (Borneo) اندونزی ۴۰ هزار سال قدمت داشت. در سال ۲۰۱۴ محققان قدمت هنرهای تصویری جزیره سولاوسی را به ۳۵۰۰۰ سال پیش نسبت می‌دادند.

آدام بروم (Adam Brumm) باستان شناس دانشگاه گریفیت به Nature گفت: من قبلاً هرگز چنین چیزی را ندیده بودم. وی افزود: ما صدها اثر هنر سنگی را در این منطقه دیده‌ایم، اما هرگز چنین صحنه شکاری ندیده‌ بودیم.

کشف قدیمی‌ترین اثرهنری جهان با قدمت ۴۴۰۰۰ سال در غاری در اندونزی
Credit: A. Brumm

اساطیری یا فوق طبیعی

سالها تصور می‌شد که هنر نقاشی‌ بر دیوارهای غار از اروپا پدید آمده، اما نقاشی‌های اندونزی این تفکر را به چالش کشید. باستان شناسان می‌گویند که حداقل ۲۴۲ غار یا پناهگاه با تصاویر باستانی فقط در سولاوسی وجود دارد و علاوه بر آن سالانه سایت‌های جدیدی نیز کشف می‌شوند. 

در یکی از جدیدترین نقاشی‌ها، حیواناتی که به نظر می‌رسد خوک‌های وحشی و گاومیش‌های کوچک باشند در حال شکارشدن بوسیله شکارچیانی با بدن انسان و سر حیواناتی از جمله پرندگان و خزندگان با رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز را به تصویر کشیده است. محققان می‌گویند شخصیت‌های انسان و حیوان (therianthropes) اساطیری هستند، به عقیده این باستان شناسان انسان‌های اولیه در این منطقه می‌توانستند چیزهایی را تصور کنند که در جهان وجود ندارد. بروم می‌گوید: ما نمی‌دانیم که معنی آن چیست اما به نظر می‌رسد در مورد شکار است و دلالت بر قدرت اساطیری یا فوق طبیعی دارد.

بیشتر بخوانید: ۲۵ کشف اسرار آمیز باستان شناسی

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.