کشف درمان احتمالی کروناویروس (کووید-۱۹) توسط محققان استرالیایی

تیمی از متخصصان بیماری‌های عفونی در دانشگاه کوئینزلند اعلام کردند که توسط دو دارو موفق به از بین بردن بیماری کروناویروس جدید (کووید-۱۹) شده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، به گفته این محققان داروهایی که برای درمان HIV و مالاریا استفاده می‌شوند، می‌توانند برای مقابله با کووید-۱۹ نیز استفاده شوند. ترکیب داروی ضد مالاریا و HIV گزارش‌های امیدوار کننده‌ای را در آزمایش‌های انسانی نشان داده و باعث ناپدید شدن ویروس در بیماران آلوده شده است.

پروفسور دیوید پترسون (David Paterson) از دانشگاه کوئینزلند استرالیا امیدوار است که تا پایان ماه مارس این دارو را در مقیاس بزرگتری از افراد را در آزمایش کند. این دارو باعث ناپدید شدن ویروس کرونا در افراد مبتلا شده و به عنوان یک درمان بالقوه موثر است. پترسون در ادامه گفت: پس از پایان درمان بیماران، دیگر ویروس کرونا در بدن آنها مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: این دارو روی اولین موج از بیماران چینی که ما در استرالیا داشتیم، خیلی خوب عمل کرد. این مسئله امید بخش است، زیرا ما اینجا به چیزهای واقعاً خوبی رسیده‌ایم. پترسون با استناد به درمان‌های به کار گرفته شده در کشورهایی نظیر سنگاپور و چین گفت: تجربیات مثبتی در مبارزه با کروناویروس خارج از مرزهای استرالیا نیز ثبت شده است. گروه تحقیقاتی من اطمینان دارند که می‌توانند این داروها را به بیماران دیگر کشورها منتقل کنند.

دارو HIV، یک داروی ضد ویروسی است که دو بار در روز توسط افراد آلوده به HIV مصرف می‌شود تا سطح ویروس‌های موجود در بدن را کاهش دهد. استفاده منظم از این دارو برای جلوگیری از پیشرفت HIV است و ممکن است خطر انتقال ویروس عفونی کووید-۱۹ را از افراد مبتلا به دیگران کاهش دهد.

این دارو نوعی مهار کننده به نام پروتئاز (Protease) است که با جلوگیری از استفاده آنزیم پروتئاز توسط ویروس‌ها، آنها را متوقف می‌کند، این امر در انتشار ویروس بسیار مهم است. بدون این آنزیم ویروس نمی‌تواند کلونی‌های بالغ برای آلوده کردن سلول‌های سالم ایجاد کند، بنابراین عفونت دیگر نمی‌تواند گسترش یابد.

تماشا کنید: چرا ویروس‌های جدیدی مانند کووید-۱۹ و سارس از چین می‌آیند؟

کشف درمان احتمالی کروناویروس (کووید-19) توسط محققان استرالیایی

در حال حاضر عنوان محققان و پزشکان در سراسر جهان داروهای مختلفی را مورد آزمایش قرار می‌دهند تا یک درمان مطمئن برای این ویروس کشنده پیدا کنند. روز گذشته نیز در یک آزمایش بالینی در آمریکا، واکسن کرونا ویروس روی تعدادی از افراد آزمایش شد.

موسسه ملی سلامت آمریکا بودجه این آزمایش را تامین کرده که در مرکز تحقیقات بهداشت “Kaiser Permmanent Washington” واقع در شهر سیاتل انجام می‌شود. مقامات بهداشت عمومی آمریکا می‌گویند که یک سال تا ۱۸ ماه طول می‌کشد که یک واکسن به طور کامل قانونی و معتبر شود. آزمایش‌ها روی ۴۵ داوطلب جوان و سالم با دوزهای مختلف انجام خواهد شد.

این واکسن توسط شرکت داروسازی مدرنا (Moderna) و مؤسسه ملی سلامت (NIH)  توسعه داده شده است. البته هیچ جای نگرانی نیست که افراد شرکت‌کننده در آزمایش دچار بیماری کووید-۱۹ شوند. هدف از این آزمایش صرفاً بررسی این موضوع است که واکسن عوراض جانبی نگران‌کننده‌ای را به همراه نداشته باشد تا پس از آن مراحل بعدی برای آزمایش‌های بزرگتر انجام شود.

 

بیشتر بخوانید: مرگبارترین بیماری‌های عفونی تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.