کشف یکی از حلقه‌های گمشده تکامل

موجود دریایی ماقبل تاریخ که ۳۸۰ میلیون سال پیش در اقیانوس‌ها شنا می‌کرد و در زمین راه می‌رفت، در دستان خود انگشت داشت به همین دلیل به عنوان حلقه گمشده تکامل به حساب می‌آید.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، بر اساس یک تحقیق جدید دانشمندان می‌گویند که ماهی انگشت‌دار الپستوستگی واتسونی (Elpistostege watsoni) که ۳۸۰ میلیون سال پیش و در دوره دونین فوقانی می‌زیست از اولین اجداد ما است که از اقیانوس‌ها به خشکی آمده است.

یک تیم بین المللی از دیرینه شناسان دانشگاه فلیندرز استرالیا و کبک کانادا بقایای فسیلی این ماهی را مورد مطالعه قرار دادند. این حلقه گمشده تکاملی ۱٫۵ متر طول داشت، دارای دندان‌های شبیه کوسه‌، سر صاف، پوزه دراز و چشم‌های کوچک بود، اما ویژگی اصلی آن باله‌ها هستند که دانشمندان را مجذوب خود کرده بود. ۴ عدد باله غیرعادی که اولین شواهد استخوان‌های انگشت مانند است که باعث ایجاد دست می‌شوند.

این موجود چهار اندام زیرین غیرعادی داشت و هر کدام دارای استخوان‌ها انگشت مانند بودند، به همین خاطر شبیه تتراپودها (Tetrapoda) بود. تتراپود به جانورانی گفته می‌شود که دارای چهار اندام باشد. پستانداران، پرندگان، دوزیستان و خزندگان تتراپود هستند، مارها و دیگر خزندگان بدون دست و پا نیز از تتراپودها تکامل یافته‌اند.

موجود دریایی ماقبل تاریخ دارای انگشت

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار مخوف ماقبل تاریخ که قبل از دایناسورها در زمین زندگی می‌کردند

پروفسور جان لانگ (John Long) دیرینه شناس دانشگاه فلیندرز و نویسنده مقاله می‌گوید: این کشف بسیار مهم است، زیرا ما را قادر به مطالعه فسیل کامل یک ماهی شبه تتراپود کرد. این فسیل اطلاعات جدید و فوق العاده‌ای درباره تکامل دست مهره داران در اختیار ما قرار داد. وی در ادامه گفت: این اولین بار است که ما به طور واضح انگشتان دست را در باله یک ماهی کشف کرده‌ایم. انگشتان مفصلی شبیه به استخوانهای انگشتی مانند باله ،در دستان بسیاری از حیوانات دیده می‌شود.

فسیل الپستوستگی واتسونی در پارک ملی میگواشا در سواحل کبک کشف شد، این محل به گورستان جانوران دوره دونین معروف است. این جانوران که به الپستوستگالین (Elpistostegalia) معروف هستند ماهی‌های آب شیرین بودند که طولشان به ۳ متر می‌رسید.

با این کشف مبدأ انگشتان موجود در مهره داران به ماهی‌ها برمی‌گردد نه ساکنان اولیه خشکی‌ها. این کشف همچنین نشان می‌دهد که الگوی دست مهره داران اولین بار در اعماق دریا تکامل یافته است، درست قبل از آنکه ماهی‌ها از آب خارج شوند.

تکامل ماهی‌ها به تتراپودها یکی از مهمترین وقایع در تاریخ حیات بود. این حیوانات قادر به ترک آب و تسخیر زمین بودند و برای تکمیل این تغییر به دست و پا نیاز داشتند،  این اتفاق با تغییر زیستگاه زمین از آب به خشکی رخ داد.

موجود دریایی ماقبل تاریخ دارای انگشت

بیشتر بخوانید: ۱۰ هیولای دریایی منقرض شده و مربوط به ماقبل تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.