رصد قدیمی ترین ستاره های کهکشان توسط هابل

تلسکوپ فضایی هابل تصویری از مجموعه‌ای عظیم از ستارگان سالخورده را ثبت کرده‌ که ستاره شناسان آن را بزرگترین خانه سالمندان کهکشان توصیف کرده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی‌میل، این مجموعه ستاره‌ای که NGC6139 نام دارد، حاوی صدها‌ هزار ستاره‌ است که همگی آنها بیش از ۱۰ میلیارد سال سن دارند.این پدیده یک خوشه عظیم کروی است و در واقع مجموعه‌ای از ستارگان است که در دام میدان گرانش یکدیگر اسیر شده‌اند و در کنار هم در مدار کهکشان راه شیری در حرکتند.

این خوشه‌های کروی معمولا حاوی بیش از صد‌ها‌هزار ستاره هستند که تمامی آنها همزمان متولد شده‌اند. این خوشه‌ها متراکم‌تر و کروی‌تر از خوشه‌های ستاره‌ای باز مانند خوشه هفت‌ستاره هستند و معمولا کهنسال‌ترین ستاره‌های کهکشان که در اوایل تاریخ شکل‌گیری کهکشان متولد شده‌اند را می‌توان در آنها یافت.

بیشتر بخوانید: نور عجیب در اطراف یک ستاره نوترونی

با این‌همه نقش آنها در روند تکامل کهکشان همچنان موضوعی قابل بررسی است. این خوشه جدید در مسیری در نزدیکی مرکز کهکشان و در صورت فلکی عقرب مشاهده شده‌است. این صورت فلکی معدنی از شگفت‌انگیز‌ترین اجرام کیهانی به شمار می‌رود. تلسکوپ هابل تاکنون صورت فلکی عقرب را بارها رصد کرده است و تصاویری از سحابی‌های مشهوری مانند سحابی پروانه یا سامانه‌های خورشیدی دوتایی را ثبت کرده‌است.

رصد قدیمی ترین ستاره های کهکشان توسط هابل

اما این‌بار ستاره شناسان در اوایل ماه ژوئن یکی از جامع‌ترین و با کیفیت‌ترین برنامه‌های رصد از کهکشان‌های ستاره‌ساز نزدیک به کهکشان راه شیری را با استفاده از هابل و در طیف نور فرابنفش آغاز کردند تا کاتالوگی از خوشه‌های ستاره‌ای حاوی ۸۰۰۰ خوشه جوان با طیف سنی یک تا ۵۰۰ میلیون سال را ایجاد کنند و خوشه ستاره‌ای کروی نیز در حین انجام این رصد‌ها کشف شده‌است. این کاتالوگ حاوی ۳۹ میلیون ستاره‌است که همگی آنها دست‌کم پنج برابر خورشید جرم داشته و بزرگتر از خورشید هستند.

بیشتر بخوانید: کشف یک فسیل مربوط به بیگ بنگ در رصدخانه کک

رصد قدیمی ترین ستاره های کهکشان توسط هابل

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.