ستاره فراری که با سرعت زیادی در حال خروج از کهکشان راه شیری است

دانشمندان یک ستاره فراری در مرکز کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که با سرعت ۵٫۹ میلیون کیلومتر در ساعت در حال فرار از کهکشان و سیاه‌‌چاله مرکزی آن است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، این ستاره فراری که S5-HVS1 نام دارد با فاصله ۲۹۰۰۰ سال نوری از زمین در قلب کهکشان راه شیری قرار داشته و ۱۰ برابر سایر ستاره‌ها سرعت دارد. ستاره S5-HVS1 پنج میلیون سال پیش توسط سیاه‌چاله کلان جرم کمان ای از قلب کهکشان به بیرون کشیده شده و اکنون در حال خروج از آن است.

این ستاره که در صورت فلکی گروس (Grus or the Crane) قرار دارد توسط سرگئی کوپوسوف (Sergey Koposov) از دانشگاه کارنگی ملون آمریکا و بوسیله ابزار بررسی طیف سنج جریان ستاره‌ای جنوبی (Southern Stellar Stream Spectroscopic Survey) کشف شده است.

کوپوسوف می‌گوید: این بسیار هیجان انگیز است زیرا از ما مدتها پیش مشکوک بودیم که سیاه‌چاله‌ها می‌توانند باعث خروج ستاره‌ها با سرعت بسیار بالایی باشند. با این حال قبل از این نمی‌توانستیم ارتباطی بین ستاره‌های سریع و مرکز کهکشان برقرار کنیم.

دانشمندان می‌گویند ستاره S5-HVS1 به دلیل داشتن سرعت زیاد و عبور با فاصله نسبتاً نزدیک از زمین بی‌سابقه است. این تیم تحقیقاتی تأیید کردند که مسیری که ستاره در آن قرار دارد و سرعتی که با آن پیش می‌رود، به معنای آن است که کهکشان راه شیری را ترک نموده و هرگز برنمی‌گردد. آنها با استفاده از سرعت و مسافت این ستاره از زمین توانستند مشخص کنند که در حال خروج از سیاه‌چاله کمان ای (Sagittarius A*) است، سیاه‌چاله کلان جرمی که در مرکز کهکشان قرار داشته و ۴ میلیون برابر خورشید جرم دارد.

بیشتر بخوانید: اولین فیلم از سیاه‌چاله کمان ای در مرکز کهکشان راه شیری

تینگ لی (Ting Li) از رصدخانه کارنگی گفت: دیدن این ستاره واقعاً شگفت انگیز است زیرا می‌دانیم که باید در مرکز کهکشان و در مکانی بسیار متفاوت از جایی که ما در آن قرار داریم، شکل گرفته باشد. وی در ادامه گفت: این ستاره بازدید کننده‌ای از سرزمین عجایب است.

S5-HVS1 یک ستاره از نوع ای (A-type star) است که یک ستاره جوان بوده و احتمالاً تنها چند صد میلیون سال سن دارد. دمای سطح این نوع ستاره‌ها ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ درجه سانتیگراد است در حالی که خورشید ما (ستاره‌های نوع جی) یک کوتوله زرد بوده و دمای سطح آن ۵۵۰۰ درجه سانتیگراد است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از بزرگترین ستاره‌های آسمان

این ستاره سریع با استفاده از تلسکوپ ۳٫۹ متری آنگلو-استرالیا (Anglo-Australian Telescope) در نیو ساوت ولز استرالیا کشف شد. اخترشناسان همچنین از مشاهدات ماهواره گایا آژانس فضایی اروپا نیز استفاده کردند تا بتوانند سرعت و مسیر ستاره را مشخص کنند.

دانشمندان فکر می‌کنند که ستاره S5-HSV1 در اصل یک سیستم ستاره‌ای دوتایی بود اما ستاره دیگر با نزدیک شدن بیش از اندازه به سیاه‌چاله کمان ای از مدار خارج شد. در یک کشمکش گرانشی ستاره دیگر اسیر جاذبه سیاه‌چاله شد در حالی که ستاره S5-HSV1 با سرعت بسیار زیادی به بیرون پرتاب شد، این فرآیند به مکانیسم هیلز (Hills Mechanism) معروف است و ۳۰ سال پیش توسط ستاره شناسی به نام جک هیلز (Jack Hills) پیشنهاد شد.

تماشا کنید: مقایسه اندازه انواع سیاهچاله‌ها

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.