برای اولین بار به صدای زلزله مریخ گوش کنید!

ناسا برای اولین بار صدای زلزله مریخ را که توسط کاوشگر اینسایت ضبط شده است را منتشر کرد.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، کاوشگر اینسایت (InSight) در ماه دسامبر سال گذشته میلادی ابزار لرزه سنج خود با نام  SEIS را در زیر سطح مریخ کار گذاشت و اکنون صداهای ضعیف و احتمالی از زلزله مریخ ثبت کرده است. تیم اینسایت ثبت صدای این زلزله را که روز ۶ آوریل و روز ۱۲۸ مریخی رخ داده را نقطه عطفی در این ماموریت میدانند.

البته قبلا نیز اختلالاتی ثبت شده بود که احتمالا عامل ایجاد آن در سطح مریخ نظیر باد بوده است ولی این زلزله که رخداد ۱۲۸ مریخی (The Martian Sol 128 event) نام گرفته دارای منشا داخلی و در عمق است.

فعالیتهای کاوشگر اینسایت از کارهای لرزهای قمری و درونی ماه که توسط فضانوردان آپولو در اواخر دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ بر روی ماه انجام گرفت، الهام گرفته است. به همین ترتیب دانشمندان امیدوارند که اندازه گیریهای لرزه سنجی از مریخ به درک آنها از فعالیتهای درون مریخ کمک کند.

بنابه گفته پژوهشگران ناسا، کاوشگر اینسایت در روزهای ۱۴ مارس، ۱۰ و ۱۱ آوریل نیز سیگنالهایی را توسط حسگر Very Broad Band ثبت کرده است که کارشناسان در حال حاضر بر روی کار برای تشخیص منشأ آنها هستند. محققان ناسا میگویند که این فعالیت لرزهای ثابت میکند که مریخ از نظر تکتونیکی هنوز فعال است. برآورد می شود که صدای ثبت شده توسط سنسور، ۵ تا ۷ متر بر ثانیه سرعت داشته و جهت آن از شمال غرب به جنوب شرق مریخ است. 

ویدئو منتشر شده توسط ناسا شامل ۳ بخش است که بخش اول آن صدای باد در سطح مریخ است، بخش دوم آن صدای زلزله و بخش سوم آن صدای فعالیت بازوی رباتیک اینسایت است.

کاوشگر اینسایت در ماه نوامبر ۲۰۱۸ بر روی سیاره مریخ قرار گرفت و با دارا بودن ابزار پیشرفته لرزه سنج SEIS به مطالعه دقیق بر ساختار داخلی مریخ می پردازد. لرزه‌سنج می‌تواند امواج ساختار داخلی سیاره مریخ را ثبت کرده و به دانشمندان در توضیح مسئله زلزله مریخ (marsquake ) کمک کند. ابزار آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی (SEIS) برای اصلاح تغییرات آب و هوای مریخ ساخته شده است. ماموریت سطحی این کاوشگر برای یک سال مریخی که تقریبا برابر با دو سال زمینی است برنامه‌ریزی شده است.

برای اولین بار به صدای زلزله مریخ گوش کنید!
تصویر ابزار پیشرفته لرزه سنج SEIS
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.