میدان مغناطیس ماه یک میلیارد سال پیش ناپدید شده است

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که میدان مغناطیسی قدرتمند ماه حدود یک میلیارد سال پیش با متوقف شدن دینام داخلی آن، ناپدید شده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Dailymail، برای تعیین قدرت میدان مغناطیسی ماه در گذشته، محققان سنگ‌هایی از سطح این قمر را که تحت تأثیر برخوردهای شدید ذوب شده بودند مورد مطالعه قرار دادند. در این سنگ‌ها دانه‌های ریز در حالت مذاب هم راستا با میدان مغناطیس شده و پس از سرد شدن اثر و جهت میدان را در خود ثبت کرده بودند.

محققان دریافتند که این میدان از یک میلیارد سال پیش به میزان ۰٫۱ میکرو تسلا کاهش یافته، که حدود ۵۰۰ برابر ضعیف‌تر از میدان مغناطیس امروز زمین است. آنها افزودند: این امر نشان می‌دهد که دینام تولید کننده میدان، با تبلور و سخت شدن مواد موجود در هسته قمر متوقف شده است.

میدان مغناطیسی زمین که نقش حیاتی دارد و از آن در برابر طوفان‌ها و ذرات باردار خورشیدی محافظت می‌کند، محصول جریان‌های الکتریکی تولید شده حاصل از حرکت فلز مایع در هسته بیرونی سیاره است. در عین حال ماه هم دارای یک میدان مغناطیسی قوی بود اما مدت‌ها پیش از بین رفته است.

بنیامین وایس (Benjamin Weiss) سیاره شناس موسسه فناوری ماساچوست گفت: یک میدان مغناطیسی قوی در ماه می‌توانست از سطح آن در برابر بادهای خورشیدی محافظت کند. علاوه بر این، زمانی که ماه میدان مغناطیسی قوی داشت، در مقایسه با امروز به زمین نزدیک‌تر بود. ماه هنوز هم به صورت آهسته و با نرخ سالانه ۳ سانتیمتر در حال دور شدن از زمین است.

بیشتر بخوانید: افزایش فاصله ماه از زمین

پروفسور وایس و همکارانشان در تحقیقات پیشین خود نشان دادند که میدان مغناطیسی ماه در چهار میلیارد سال پیش تقریباً ۱۰۰ میکروتسلا بود که تقریباً دو برابر قدرت میدان مغناطیسی امروز زمین است. این مطالعه با تجزیه و تحلیل نمونه‌های سنگ‌های ماه که حاصل فعالیت‌های آتشفشانی سطح قمر بودند، انجام شد. با این حال در حدود سه میلیارد سال پیش، فعالیت‌های آتشفشانی سطح ماه متوقف شده است.

وایس در ادامه گفت: تاریخ ۳ میلیارد سال پیش ماه هموراه یک راز بوده است، زیرا تقریباً هیچ گونه شواهد سنگی از آن وجود ندارد.

آتشفشانها تنها راه تشکیل سنگ‌های مذاب در سطح ماه نیستند، چرا که برخی از سنگ‌های مذاب در اثر برخورد اجسام فضایی به سطح ماه ایجاد می‌شوند. در سال ۲۰۱۷ این تیم، سنگ‌های تشکیل شده حاصل از یک برخورد شدید که در ۲٫۵ میلیارد سال پیش صورت گرفته بود را پیدا کردند. تجزیه و تحلیل این سنگ‌ها نشان داد که در آن زمان، میدان مغناطیسی ماه به حدود ۱۰ میکروتسلا رسیده بود.

پروفسور وایس در جدیدترین مطالعه خود، از یافتن سنگهای مشابهی خبر داد که در اثر یک برخورد شدید در یک میلیارد سال پیش شکل گرفته و نشان می‌دهند که میدان مغناطیسی ماه در آن زمان در حدود ۰٫۱ میکروتسلا بود. به گفته محققان، این نتایج نشان می‌دهند که دینام داخلی ماه، که میدان را تولید می‌کرد به مرور زمان خاموش شده است. 

دینامی که میدان مغناطیسی ماه را تولید می‌کرد در حدود ۱٫۵ تا ۱ میلیارد سال پیش خاموش شده است، محققان اعتقاد دارند که دینام ماه حداقل دو میلیارد سال فعالیت نموده است. علت این پدیده به این خاطر است که ماه یک کره سیاره‌ای کوچک است و خیلی سریع‌تر از سیارات خنک می‌شود.

اندازه مریخ تقریباً دو برابر ماه است و تصور می‌شود که دینام آن چهار میلیارد سال پیش خاموش شده، این نشان می‌دهد که دینام ماه باید از یک منبع انرژی غیرمعمول و طولانی برخوردار بوده باشد.

بیشتر بخوانید: آنومالی اسرارآمیز زیر قاره آفریقا در حال تضعیف میدان مغناطیسی زمین است

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.