آنومالی اسرارآمیز زیر قاره آفریقا در حال تضعیف میدان مغناطیسی زمین است

محققان دانشگاه روچستر می گویند که میدان مغناطیسی زمین در حال تضعیف است، این اختلال بخشی از یک الگوی پایدار برای بیش از ۱۰۰۰ سال است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از دیلی میل، میدان مغناطیسی زمین فقط قطب شمال و جنوب را به ما نشان نمیدهد بلکه از ما در برابر بادهای خورشیدی و پرتوهای کیهانی هم محافظت می کند. اما این میدان نیروی نامرئی به سرعت در حال تضعیف است، دانشمندان فکر می کنند که با چرخاندن قطبهای مغناطیسی می توان آن را به عقب برگرداند. 

همانطور که این نظریه دیوانه وار به نظر می رسد، اما واقعا در طول دوره های گسترده ای اتفاق افتاده است. آخرین باری که رخ داد حدود ۷۸۰،۰۰۰ سال پیش بود، اگرچه نزدیک به ۴۰،۰۰۰ سال پیش فرآیند نزدیک به آن نیز رخ داد. هنگامی که این اتفاق می افتد، چرخش قطبی به آرامی در طول هزاران سال اتفاق می افتد.

منطقه ای که دانشمندان را نگران می کند آنومالی اطلس جنوبی نام دارد و محدوده وسیعی از شیلی تا زیمباوه را در برمیگیرد. این میدان آنومالی بسیار ضعیف برای ماهواره های زمین خطرناک است زیرا تابش اضافی میتواند باعث اختلال قطعات الکترونیکی آنها شود. 

وینسنت هارما (Vincent Hare) ژئوفیزیکدان دانشگاه راچستر (Rochester) نیویورک می گوید: میدانیم که میدان مغناطیسی در دورههای زمانی تغییر میکند،  اما واقعا نمیدانستیم که منطقه غیرعادی بود یا عادی.  

یکی از دلایلی که دانشمندان در مورد تاریخ مغناطیسی این منطقه از زمین چیزی نمی دانند کم بود داده های دیرینه مغناطیسی زمین (داده های مغناطیسی زمین که در زمان در سنگها حفظ شده است) است.

در یکی از این دوره های گذشته یک گروه از باستانی آفریقایی با نام بنتو در دره رودخانه لیمپوپو (Limpopo) زندگی می کردند که مرزهای آن امروزه زیمبابوه، آفریقای جنوبی و بوتسوانا را تشکیل می دهد. مناطقی که امروزه در جنوب غربی اقیانوس آرام واقع شده اند (بیشتر بخوانید: یک کوادریلیون تن الماس در زمین وجود دارد). 

آنومالی اسرارآمیز زیر قاره آفریقا در حال تضعیف میدان مغناطیسی زمین است

تقریبا ۱۰۰۰ سال پیش، این مردم بنتو در دوران سختی از نظر زیست محیطی، مراسم خرافی و روحانی را تدارک دیدند. در طول خشکسالی ها، آنهای خانههای ساخته شده از خاک رس و مخازن دانه خود را می سوزاندند، این مراسم تطهیر مقدس برای آنها بارندگی دوباره بار می آورد. ولی آنها هرگز نمی دانستند که آنها چندین سال بعد به نوعی کار تحقیقاتی علمی برای محققان انجام می دهند.

جان تاردونو ( John Tarduno) ژئوفیزیکدان دانشگاه روچستر (rochester) میگوید: هنگامی که خاک رس را در معرض درجه حرارت بسیار بالا قرار میدهید در واقع باعث ایجاد ثبات در مواد معدنی مغناطیسی آن میشوید، هنگامی که این درجه حرارت بسیار بالا خنک شود میدان مغناطیسی زمین را ثبت می کند. به این ترتیب تجزیه و تحلیل آثار باستانی که از این سوختگی ها جان سالم به در برده چیزی بیشتر از رسومات فرهنگی اجداد مردم آفریقای جنوبی را نشان می دهد.

تاردونو میگوید: ما رفتار مکرر ناهنجاریها را دنبال میکنیم چرا که فکر میکنیم آنچه که امروز اتفاق میافتد باعث ناهنجاری اطلس جنوبی است. ما شواهدی از این ناهنجاریها که در گذشته اتفاق افتاده پیدا کردیم، و این به ما کمک میکند تا تغییرات جاری در میدان مغناطیسی را ثبت کنیم.

مانند یک قطبنما که بلافاصله پس از سوختن منجمد شده، آثار باستانی نشان داد که تضعیف در آنومالی اطلس جنوبی  یک پدیده مستقل از تاریخ نیست. نوسانات مشابه در سال های ۴۰۰-۴۵۰، ۷۰۰-۷۵۰ و ۱۲۲۵-۱۵۵۰ نیز رخ داده است، در واقع این اطلاعات به ما میگویند که الگوی آنومالی اطلس جنوبی یک اتفاق جغرافیایی نیست.

تاردونو میگوید: ما شواهدی بدست آورده ایم که یک چیز غیرعادی در مرز گوشته و هسته در زیر آفریقا وجود دارد که بر میدان مغناطیسی زمین تاثیر میگذارد. به نظر می رسد تضعیف فعلی در میدان مغناطیسی زمین که طی ۱۶۰ سال گذشته رخ داده است، توسط یک توده بزرگ و متراکم که شکاف بزرگ و کم شتاب آفریقا نام دارد و در حدود ۲۹۰۰ کیلومتری آفریقا قرار دارد، ایجاد شده است.

محققان این مطالعه می گویند که این ویژگی عمیق باید دهها میلیون ساله باشد. در حالی که هزاران کیلومتر دورتر، مرزهای آن شتاب بیشتری دارند. این منطقه متراکم که در مرز آهن مذاب هسته خارجی و سرد گوشته قرار دارد باعث اختلال در این آهن که میدان مغناطیسی زمین را تشکیل میدهد شده است.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.