طرح ناسا برای فرستادن بالون به سیاره زهره

ناسا قصد دارد با فرستادن تعدادی بالون به اتمسفر فوقانی زهره لرزههای سطح آن را اندازه گیری کند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، زهره نزدیکترین همسایه سیاره ما دارای سطح آتشفشانی و جو جهنمی با دمای شدید دارد. اما در مورد فعالیت لرزه ای این سیاره چیزی نمی دانیم که به نوبه خود می تواند اطلاعات بیشتری در مورد ترکیب داخلی آن ارائه دهد.

آزمایشات اخیر ناسا در صحرای نوادا نشان می دهد که بالون پر شده با هلیوم بصورت معلق در هوا یا در حال پرواز میتواند برای اندازه گیری ارتعاشات استفاده شود و لرزههایی که در سطح اتفاق می افتند را ثبت کنند. اگر این فن آوری را بتوان به دومین سیاره منظومه شمسی منتقل کرد به ما بینش بی سابقهای میدهد. 

به علت گرما و فشار در سطح زهره هر فضاپیمایی که بخواهد در آن فرود آید به سرعت نابود می شود اما شرایط اتمسفر فوقانی ان مطلوب استسیدارث کریشنامورثی (Siddharth Krishnamoorthy) از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا می گوید: ما تاکنون  لرزه هایی که در سطح زهره اتفاق می افتند را به طور مستقیم اندازه گیری نکردهایم. 

تماشا کنید: چرا ناسا به سیاره زهره انسان نمی فرستد؟

طرح ناسا برای فرستادن بالن به سیاره زهره

برای آزمایشی که ۱۹ دسامبر در صحرای نوادا انجام شد یک تیم از وزارت انرژی ایالات متحده لرزشهایی با قدرت ۳ تا ۴ ریشتر با کمک انفجارهای شیمیایی ۵۰ تنی که حدود ۳۰۰ متر زیر زمین بود، ایجاد کردند. در آسمان دو بالون پر شده با هلیم ابزارهایی برای تشخیص تغییرات فشار جوی و موجهای فروصوت با فرکانس پایین داشتند و هر دو وسیله نشانههایی از زلزله را ثبت کردند. یکی از بالون ها به زمین متصل بود و دیگری در حال پرواز بود.

یک جفت بالون روسی که در دهه ۱۹۸۰ برای اکتشاف اتمسفر زهره مورد استفاده قرار گرفته بودند فقط توانستند برای چند روز دوام بیاورند، البته آنها برای اندازه گیری فعالیت لرزهای طراحی نشده بودند. با این سابقه استفاده از این فناوری در سیاره زهره کار آسانی نیست. با توجه با اینکه اتمسفر زهره ضخیم تر است، از اینرو اندازه گیری امواج فروصوت ساده تر است. همچنین وجود بادیهای مافوق در اتمسفر صوت میتوانند ابزارهای بالون را به اشتباه بیاندازند.

دانشمندان می گویند که بالون ها می توانند زلزله هایی به اندازه ۲ ریشتر را اندازهگیری کنند. براساس یک نظریه گرما هنگام خروج ار هسته زهره سبب ایجاد لرزش می شود، به این ترتیب می توان با بالونها این نظریه را اثبات کرد.

سیاره زهره از نظر جرم و فاصله از خوزشید شباهت زیادی به زمین دارد ولی درباره عدم وجود میدان مغناطیسی و آب در این سیاره سوالات بسیاری وجود دارد. یک ناوگان از بالونهای هوای گرم میتواند به ما در پیدا کردن برخی پاسخها کمک کند.

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.