نوشیدن اشک لاک‌ پشت توسط پروانه‌ها

اخیرا ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است که پروانه‌های رنگارنگی را در حال نوشیدن اشک یک لاک‌پشت نشان می‌دهند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از لایوساینس، لحظه‌ای خیره‌کننده از هم‌زیستی زیبای گروهی از پروانه‌های رنگارنگ و لاک‌پشت‌‌ها در آمازون پرو ثبت شده است. در این ویدئو پروانه‌های رنگارنگی را می‌بینیم که اشک چشم لاک‌پشت‌ها را می‌نوشند.

به گفته محققان، پروانه‌ها سدیم مورد نیاز خود را از اشک چشم لاک‌پشت‌ها تامین می‌کنند. فیل تورس، حشره‌شناس گرمسیری، در اوایل ماه مارس در کنار رودخانه تامبوپاتا در پرو بود که توانست این صحنه زیبا را ثبت کند.

در این ویدئو سه لاک‌پشت در حال عبور از تنه درختی در کنار ساحل رودخانه هستند و پروانه‌های رنگارنگی در اطراف سرشان دیده می‌شود. این پروانه‌های رنگارنگ که از چند گونه مختلف هستند، در نزدیکی چشم لاک‌پشت‌ها می‌نشینند و مستقیما از اشک شور چشمان این خزندگان می‌نوشند. تورس می‌گوید: نوشیدن اشک لاک‌پشت‌ها توسط پروانه‌ها عجیب‌وغریب‌ترین، زیباترین و شگفت‌انگیزترین پدیده‌ای است که تاکنون داشته‌ام (بیشتر بخوانید: کشف گونه جدید ترکیبی نهنگ-دلفین).

این پروانه‌ها از هشت گونه و سه خانواده متفاوت هستند که همگی به دنبال یک چیز در اشک لاک‌پشت‌ها می‌گردند: سدیم. به گفته تورس، پروانه‌ها نمی‌توانند از گل‌ها سدیم بگیرند بنابراین این حشرات در جای دیگری به دنبال این ماد معدنی می‌گردند. برخی از پروانه‌ها در مدفوع و برخی دیگر در خاک به دنبال منبع سدیم می‌گردند. اما برخی از پروانه‌ها از اشک حیوانات دیگر برای جذب سدیم استفاده می‌کنند.

خزندگان اشک‌‌آور مانند لاک‌پشت زرد خال‌خالی به گروهی از لاک‌پشت‌ها تعلق دارند که نمی‌توانند سرشان را به داخل لاک خود فرو ببرند. تنها کاری که این لاک‌پشت‌ها می‌توانند برای دور کردن پروانه‌ها بکنند، تکان دادن سرشان از یک سو به سوی دیگر است که تاثیر زیادی ندارد.

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.