کشف مارمولک ناشناخته در شکم یک دایناسور پرنده با نام میکرورپتور

دیرینه شناسان یک گونه جدید مارمولک در شکم یک دایناسور فسیل شده با نام میکرورپتور در چین کشف کردند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از نشنال ژئوگرافی، گروهی از دیرینه شناسان یک فسیل میکرورپتور (Microraptor) کشف کردهاند که بقایای یک مارمولک بصورت تقریبا کامل در معده آن حفظ شده است. میکرورپتور یک دایناسور گوشتخوار کوچک با چهار بال است که در دوره کرتاسه میزیسته است. اندازه هر کدام از بالهای این دایناسور پرنده ۶۰ سانتیمتر بوده است.

محققان میگویند این مارمولک بر خلاف گونههای قبلی شناخته شده از کرتاسه بوده و یک گونه جدید با نام ایندراساروس وانگی (Indrasaurus wangi) است. دندانهای ایندراساروس با گونههایی که پیش از این از جیهول بیوتا (Jehol Biota) شناخته شده بودند، متفاوت بودند. جیهول بیوتا مجموعهای از فسیل های ۱۳۰ میلیون ساله از شمال شرقی چین است. محققان اعتقاد دارند که دندان های خاص این مارمولک نشان دهنده رژیم غذایی منحصربفرد آن است. سرپرست این تیم تحقیقاتی پروفسور جینگمی اوکانر (Jingmai O’Connor) از موسسه دیرینه شناسی آکادمی علوم چین است.

بیشتر بخوانید: آرکئوپتریکس اولین دایناسور پرنده تاریخ تکامل

این کشف چهارمین مورد از فسیل میکرورپتور با محتویات شکم است. اکنون مشخص شده که این دایناسور از پستانداران، پرندگان، ماهیها و مارمولکها تغذیه میکرده است، که به عنوان شکارچی فرصت طلب در نظر گرفته میشود. مطالعه نشان می دهد که مارمولک بطور کامل و ابتدا از قسمت سر بلعیده شده است. این ثابت میکند که میکروراپتورها شیوهای مشابه به زندگی پرندگان گوشتخواری دارند که از مارمولک نیز تغذیه میکنند.

کشف مارمولک ناشناخته در شکم یک دایناسور پرنده

میکرورپتور دایناسوری با ۴ بال پردار بوده که حدود ۱۲۰ میلیون سال پیش و در دوره کرتاسه می زیسته است. فسیل های فراوانی از این دایناسور پرنده در لیائونینگ (Liaoning) چین کشف شده و سه گونه M. zhaoianusM. gui, and M. hanqingi تاکنون از آن شناسایی شده است.

به تازگی دیرینه شناسان یک نمونه آنکیورنیس (Anchiornis)، دایناسور پرنده با چهار بال و مربوط به دوره ژوراسیک کشف کردهاند که در مری آن استخوانهای یک مارمولک ناشناخته وجود دارد. نتیجه مطالعات نشان میدهند که هر دو گونه آنکیورنیس و میکرورپتور جمجمه و رژیم غذایی مشابهی داشته و هر دو جزو شکارچیان فرصت طلب به حساب میآیند. 

بیشتر بخوانید: ۱۰ جاندار مخوف ماقبل تاریخ که قبل از دایناسورها در زمین زندگی می کردند 

منبع nationalgeographic sci-news dailymail
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.