کشف قدیمی‌ترین شوره جهان در فسیل میکرورپتور ۱۲۵ میلیون ساله

اگر بخواهید حیواناتی که شوره دارند را برشمارید هرگز به فکر دایناسور نمی‌افتید، اما دیرینه‌شناسان موفق به کشف قدیمی‌ترین شوره سر در فسیل یک دایناسور شده‌اند.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از ساینس آلرت، این فسیل متعلق به یک دایناسور کوچک پردار با ۴ بال به نام میکرورپتور (Microraptor) است که ۱۲۵ میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرده است. شاید در نگاه اول چیز عجیب و غریبی به نظر برسد اما کشف شوره روی این فسیل می‌تواند اطلاعات جدیدی درباره پوست‌اندازی دایناسورهای پردار در اختیار دانشمندان بگذارد.

ماریا مک‌نامارا از دانشگاه کورک در ایرلند، در این باره می‌گوید: سلول‌های فسیلی با جزئیات فوق‌العاده‌ای، تا سطح تارچه‌های کراتین در مقیاس نانو، حفظ شده است. وی در ادامه گفت: نکته جالب اینجاست که شوره این فسیل تقریبا مشابه به شوره پرندگان امروزی است؛ حتی پیچش مارپیچ هر تارچه این شوره قابل رویت است.

تیم تحقیقاتی سه فسیل متفاوت میکرورپتور، بیپیائوسوروس (beipiaosaurus) و سینورنیتوسوروس (sinornithosaurus)، را مورد بررسی قرار داده و موفق به کشف شوره در هر آنها شدند. فسیل میکرورپتور با ۱۲۵ سال سن، قدیمی‌ترین فسیلی است که در آن شوره پیدا شده است.

بیشتر بخوانید: کشف مارمولک ناشناخته در شکم یک دایناسور پرنده با نام میکرورپتور

کشف قدیمی‌ترین شوره در فسیل ۱۲۵ میلیون ساله

مایک بنتون از دانشگاه بریستول در این باره می‌گوید: این قدیمی‌ترین شوره فسیلی در نوع خود است که تاکنون در جهان کشف شده است. بنابراین این شوره قدیمی‌ترین مورد و اولین نوع کشف‌شده در یک فسیل است.

دانشمندان معتقدند که این نوع شوره در اواخر و اواسط دوره ژوراسیک به وجود آمده است؛ در این دوره بسیاری از ویژگی‌های پوستی در حال تکامل بوده است. مک‌نامارا در این باره می‌گوید: در دوره ژوراسیک دایناسورهای پردار در حال تکامل بودند؛ این شوره مدرکی است که نشان می‌دهد پوست دایناسورها و پرندگان اولیه به سرعت در حال تکامل بوده است.

بیشتر بخوانید: تاریخچه دایناسورها از ظهور تا انقراض

مطالب مشابه

نظرات بسته شده است.