کشف یک دایناسور جدید و غیرعادی که تاکنون مشابه آن دیده نشده است

دیرینه شناسان یک گونه جدید دایناسور در برزیل کشف کرده‌اند که دارای یک ویژگی‌های‌ غیرعادی است به گونه‌ای که تاکنون مشابه آن دیده نشده است.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از Newatlas، این دایناسور کوچک اوبیروهارا جوباتوس (Ubirajara jubatus) نام دارد و دارای تزئینات نیزه مانندی می‌باشد که از شانه‌های آن بیرون آمده است، دانشمندان احتمال می‌دهند که این ساختار، مانند دم طاووس به عنوان زیور آلات کاربرد داشته است.

فسیل این دایناسور در برزیل کشف شده و در حدود ۱۱۰ میلیون سال پیش، در دوره کرتاسه (Cretaceous) می‌زیسته است. از این ویژگی‌های غیرمعمول آن می‌توان به وجود یک یال بلند از جنس خز و ساختارهای میله‌مانند اشاره کرد که از پشت این دایناسور بیرون آمده‌اند.

دیرینه شناسان با کمک اشعه ایکس، تصاویر با وضوح بالا از لایه‌های سنگ آهک ثبت کردند که تنه گونه ناشناخته‌ای از دایناسور را با طول تقریبی ۵۰ سانتی‌متر نشان می‌داد. پژوهشگران، دو ساختار میله ‌مانند در فسیل شناسایی کرده‌اند که از هر شانه بیرون آمده و ۱۵ سانتی‌متر طول دارند.

ساختارها صاف و بسیار محکم هستند و در وسط آنها یک برآمدگی کوچک وجود دارد. آنها کاملا پر نیستند و از کراتین ساخته شده‌اند، ماده‌ای که پرها و منقارهای پرندگان و ناخن ما را تشکیل می‌دهد. این ساختارهای تزئیناتی احتمالاً برای جذب جفت و یا ترساندن رقیبان کاربرد داشته‌اند. قرارگیری آنها بر روی روی شانه‌ها به این معنی است که احتمالاً جانور می‌توانست در صورت لزوم آنها را بالا و پایین کند. دیرینه شناسان می‌گویند که تاکنون چنین ساختاری در شواهد فسیلی مشاهده نشده است. 

با توجه به‌ ستون فقرات، دیرینه شناسان حدس می‌زنند که این جانور یک دایناسور نر جوان است اما نمی‌توانند این حدس را تایید کنند زیرا فسیل، کامل نیست. علاوه بر این ساختار، یک یال طولانی و ضخیم از جنس خز در بقایای به جای مانده از دایناسور دیده می‌شود که به خوبی حفظ شده و در پشت دایناسور قرار دارد. این یال در بلندترین نقطه خود، ۱۱ سانتی‌متر است، احتمالاً دایناسور با استفاده از عضلات ریشه موها می‌توانسته یال خود را پایین بیاورد و با این کار، امکان سرعت گرفتن، انتشار یا جذب گرما را فراهم کند.

.

بیشتر بخوانید: هالزکارپتور، عجیب‌ و غریب‌ترین و تنها دایناسور دوزیستی که تاکنون کشف شده

منبع Newatlas
مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.