هالزکارپتور، عجیب‌ و غریب‌ترین و تنها دایناسور دوزیستی که تاکنون کشف شده

هالزکارپتور بدون شک عجیب و غریب‌ترین و همچنین اولین و تنها دایناسور دوزیستی است که تاکنون کشف شده است، گردن آن شبیه به یک قو، با پوزه شبیه اردک، دندان تمساح و دارای پنجه‌های کشنده بود.

به گزارش علمی‌ها و به نقل از History، این دایناسور در نگاه اول به نظر می‌رسد که یک اردک است، مانند یک اردک راه می‌رفت و مانند یک اردک شنا می‌کرد اما یک شکارچی بود، برخلاف تمام دایناسورهایی که دانشمندان تاکنون دیده‌اند.

این دایناسور عجیب و غریب که هالزکارپتور اسکویلیه (Halszkaraptor escuilliei) نام دارد اولین و تنها دایناسور دوزیستی است که دانشمندان تاکنون کشف کرده‌اند. هالزکارپتور در کرتاسه پایانی و حدود ۷۵ میلیون سال پیش در منطقه اوخا تولگاد (Ukhaa Tolgod) در بیابان گبی مغولستان که به گنجینه فسیل‌های دایناسورهای دوره کرتاسه معروف است، می‌زیست.

فسیل این موجود عجیب و غریب در سال‌های اخیر توسط یک جمع کننده فسیل خصوصی با نام فرانسوا اسکویلیه (François Escuillié) خریداری شد، وی پس از خریداری فسیل آن را در سال ۲۰۱۵ برای اظهار نظر تخصصی در اختیار دیرینه شناس پاسکال گودفوا (Pascal Godefroit) قرار داد.

بیشتر بخوانید: تاریخچه دایناسورها از ظهور تا انقراض

هالسکارپتور، اولین و تنها دایناسور دوزیستی که تاکنون کشف شده
Credit: Paul Tafforeau/ESRF via AP

در ابتدا گودفوا و همکارانش اعتقاد داشتند این فسیل که در یک قطعه سنگ با طول ۳۸ سانتیمتر محصور شده، فسیل استخوان‌های موجودات مختلفی است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. زیرا وجود چنین موجودی با این بدن معقول به نظر نمی‌رسید. تیم تحقیقاتی فسیل را به گرنوبل فرانسه بردند تا با استفاده از شتاب دهنده ذرات در مرکز تابش سینکروترون اروپایی، آن را اسکن کنند. نتایج حاصل از آزمایش‌ در نشریه Nature منتشر شد، و براساس این یافته‌ها محققان تأیید کردند که این فسیل در واقع مربوط به یک دایناسور بسیار عجیب و غیرعادی بوده است.

در حالی که هالزکارپتور متعلق به خانواده دایناسورهای شکارچی و عمدتاً گوشت‌خوار تروپودها، نظیر تیرانوسوروس رکس و ولوسیراپتور است اما برخی خصوصیات آن، آنقدر متفاوت هستند که به آن گونه، جنس و زیرخانواده جدیدی اختصاص داده شد.

این دایناسور مجهز به پنجه‌های داسی شکل مانند ولوسیراپتور و همچنین دارای گردن بلند و انعطاف پذیر به همراه پوزه‌ای باریک مانند یک قو بود. پوزه آن دارای استخوان‌های دراز و شبکه عصبی خزندگان آبزی مانند تمساح بوده و همچنین دو برابر تعداد طبیعی دندان‌های یک دایناسور معمولی دندان دارد که یادآور جانوران ماهی‌خوار است.

بیشتر بخوانید: آرکئوپتریکس اولین دایناسور پرنده تاریخ

هالسکارپتور، اولین و تنها دایناسور دوزیستی که تاکنون کشف شده
Credit: Paul Tafforeau/ESRF via AP

خصوصیات ذکر شده تنها موارد عجیب و غریب این دایناسور نیستند. هالزکارپتور همچنین دارای باله‌های غیرقابل انعطاف و متقارن (برخلاف پنگوئن‌ها) است که ظاهراً از آنها برای شنا استفاده می‌کرد. در حالی که ممکن است این موجود کاملاً آبزی به نظر برسد، اما نیمی از قسمت پشت آن همانند یک جاندار خشکی‌زی با دم و پاهای بلند است. با این وجود، دم آن به اندازه کافی بلند نیست تا بتواند گردن بلند جانور را متعادل کند! هالزکارپتور حدوداً نیم متر قد داشت و برای متعادل کردن خود کاملاً عمودی ایستاده و روی دو پا راه می‌رفت.

آندرا کائو دیرینه شناس دانشگاه بولونیا و عضو تیم تحقیقاتی گودفوا معتقد است که هالزکارپتور در یک محیط ناپایدار زندگی می‌کرد، جایی که در آن برای مقابله با چرخه‌های آب شیرین و خشکسالی به چنین بدنی نیاز داشت.

این فسیل غیرمعمول یکی از چندین کشف جدید در سال‌های اخیر است که تنوع بیشتری از سبک زندگی دایناسورها را برای محققان آشکار می‌کند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۴ دیرینه شناسان کشف کردند که اسپینوسوروس، یکی بزرگترین دایناسورهای گوشتخوار تاریخ در واقع یک جانور نیمه آبی بود. هالزکارپتور نیز اولین دایناسور کاملاً دوزیستی است که حداقل تاکنون شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مورد از خطرناک‌ترین دایناسورهای تاریخ

مطالب مشابه
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.